Vad vill du veta om tågtrafik och järnväg?
För transportverksamhet kan man dela in kostnaderna i fyra områden: Infrastruktur Bränsle Personal Fordon Flyget har fördel på samtliga punkter. Det behövs inte så mycket infrastruktur – i ...
Nästan hela Sveriges järnvägsnät har tågskyddssystem, där tågen automatiskt bromsas om de kör för fort. Tack vare tågskyddssystemet har vi väldigt få olyckor. Men följande sträckor saknar ...
Tåg brukar vanligtvis ställas in på grund av någon av dessa anledningar: Tåget har gått sönder Järnvägen har gått sönder Tåget är på väg att gå sönder och behöver komma till verkstad ...
Om vi tittar på en typisk månad som april 2019 så är merparten av de försenade tågen (38%) försenade på grund av att något annat tåg är försenat. Förseningar fortplantar sig lätt i och med ...
Tågen i Sverige kör efter lokal tid och man har ingen särskild tidtabell för de två nätter när tidsomställningen sker. Det innebär att på våren så blir tågen som går mellan 02:00 och 03:00 ...
Självkörande tåg finns i tunnelbanesystem och lokalbanor som går i tätbebyggda områden. Själva körningen är inte problemet, jämfört med bilar är det en betydligt mindre teknisk utmaning. Problemet ...
Först måste man bestämma om man ska köra tillbaka eller inte. Att köra tillbaka leder ju till försening, så det beror på hur många människor som skulle ha klivit av eller på jämfört med hur ...
Ett lok väger i allmänhet 70-90 ton, men det tyngsta vi har är Iore på Malmbanan som väger 360 ton. Personvagnar väger normalt 45-50 ton styck och lastade godsvagnar mellan 80 och 90 ton. Motorvagnar ...
Friktionen mellan hjulen och rälsen varierar mycket beroende på om det är torrt eller fuktigt och om det finns löv. Tåg med någon form av fastbromsningsskydd, som automatiskt släpper på bromsarna ...
Nej, det finns inget krav på nödbroms. Tvärtom ställs det krav på att om tåget har nödbroms så måste föraren kunna häva den för att man ska få köra i vissa tunnlar. Alla tågmodeller har ...