Vad vill du veta om tågtrafik och järnväg?
Friktionen mellan hjulen och rälsen varierar mycket beroende på om det är torrt eller fuktigt och om det finns löv. Tåg med någon form av fastbromsningsskydd, som automatiskt släpper på bromsarna ...
Nej, det finns inget krav på nödbroms. Tvärtom ställs det krav på att om tåget har nödbroms så måste föraren kunna häva den för att man ska få köra i vissa tunnlar. Alla tågmodeller har ...
Både tåg och bilar kan gå på ren el utan några utsläpp. Tekniken har funnits länge, runt 100 år. Flygplan är inte riktigt där än utan måste elda bränsle vilket leder till utsläpp. Att bygga ...
Se vår video från Hubbovägen utanför Västerås som är filmad både från vägen och från förarhytten: Vägar och järnvägar kan korsa varandra på två sätt. Antingen planskilt (exempelvis en ...
I Sverige är spänningen i kontaktledningen, som hänger ovanför spåren, nominellt 15 000 volt. Normalt varierar den mellan 14 000 och 17 000. I extrema fall, om det är problem med strömförsörjningen ...
Bromssträckan har mest att göra med tågets hastighet och fästet på spåren. Hur stor bromsförmåga ett järnvägsfordon har beror främst på hur avancerade fastbromsningsskydd (”ABS-bromsar”) ...
Det finns ingen trafikpolis eller fortkörningsböter på järnvägen, men att hålla hastighetsgränserna är nödvändigt för annars är risken stor att det sker en olycka. Hastighetsbegränsningar ...
Att backa ett tåg har ingenting att göra med i vilken ände av tåget loket sitter eller var föraren befinner sig. Definitionen på när man backar ett tåg har endast att göra med vilken riktningen ...
Förr i tiden var det vanligt med vändskivor som var stora nog att vända ett lok. Ångloken var i allmänhet gjorda för att köras i en riktning, så de behövde vändas ganska ofta. Men eftersom de ...
Varför kommer inte vagnarna i nummerordning? Bokningssystem I Sverige får man i samband med bokningstillfället en tilldelad sittplats i en viss vagn. I andra länder löser man det på andra sätt, ...