Hur kan det vara billigare att flyga?

Besvarat av: Thomas

För transportverksamhet kan man dela in kostnaderna i fyra områden:

  1. Infrastruktur
  2. Bränsle
  3. Personal
  4. Fordon

Flyget har fördel på samtliga punkter. Det behövs inte så mycket infrastruktur – i princip bara flygplatser – medan tåget behöver spår, signaler och elledningar längs med hela vägen. Bränslet är skattebefriat och saknar miljöavgifter för flyget. Dieseltåg får betala emissionsavgift och eltåg måste köpa miljömärkt el. Eftersom flygresan går snabbare så hinner man transportera fler betalande resenärer på en arbetsdag. Flygplan tillverkas i allmänhet i stora serier och kan användas i hela världen medan tåg i allmänhet är specialbyggda i små serier – oftast bara till ett företag och ett land.

Hur stora är kostnaderna?

Vi tar ett exempel för en dag, sträckan Stockholm-Göteborg med regionaltåg (eftersom det är lägre biljettpris än snabbtåg) jämfört med flyg Bromma-Landvetter. På en dag hinner tåget tre enkelresor medan flygplanet gör åtta.

Grundförutsättningar tåg

  • Tid i trafik: 14:15 (3 enkelresor à 4:45)
  • Sträcka: 1 458 km (3 x 486 km)
  • Fordonsvikt: 205 ton
  • Sittplatser: 243 stycken

Grundförutsättningar flyg

  • Tid i trafik: 8 timmar (8 enkelresor à 1:00)
  • Sträcka: 3 040 km (8 x 380 km)
  • Fordonsvikt: 26 ton
  • Sittplatser: 112 stycken

Infrastrukturkostnader

För tåget består avgifterna av spåravgift, tåglägesavgift och passageavgift.

  • Spåravgift: 0,0171 kr x 205 ton x 1 458 km = 5 111 kr
  • Tåglägesavgift högnivå: 8 kr x 825 km = 6 600 kr
  • Tåglägesavgift mellannivå: 2,40 kr x 633 km = 1 519 kr
  • Passageavgift (“trängselskatt”): 433 kr x 2 st = 866 kr

Summa infrastrukturkostnader tåg: 14 096 kr.

För flyget består infrastrukturkostnader enbart av flygplatskostnader. För avgående flygplats får man betala startavgift, bulleravgift, utsläppsavgift, passageraravgift, hanteringskostnader och säkerhetskontrollen.

  • Avgång från Bromma: 18 655 kr x 4 st = 74 620 kr
  • Avgång från Landvetter: 17 347 kr x 4 st = 69 388 kr

Summa infrastrukturkostnader flyg: 144 008 kr

Bränsle

De flesta tåg i Sverige går på el och så även tåget i vårt exempel. Tåget drar ungefär 6,5 kWh/km. Genomsnittspriset för el under året var 57,7 öre:

6,5 kWh x 1 458 km x 0,577 kr = 5 468 kr

Flygplan går på Jet A1 som kostar cirka 7 kronor per liter i de mängder som flygbolag köper. Bränsleförbrukningen är högre vid start, lägre vid landning och så tillkommer körningen på marken, men jag förenklar lite och räknar med förbrukningen på marschhöjd som är 3 150 liter per timme.

3 150 x 8 timmar x 7 kr = 176 400 kr

Personal

På tåget har vi en förare och en tågvärd. Lönekostnaden är 600 kronor i timmen.

14,25 timmar x 600 kr = 8 550 kr

På flygplanet har vi två piloter och två kabinpersonal. Lönekostnaden är 1 600 kronor i timmen.

8 timmar x 1 600 kr = 12 800 kr

Fordon

Kostnaderna för fordon består av leasingavgifter och underhåll, men jag lyckas inte hitta data för hur mycket det kan röra sig om, så vi får hoppa över den posten så länge.

Summering

Flygets totala kostnader, att fördela på 896 resenärer, blir 386 968 kronor. Här ingår också flygskatten på 60 kr per passagerare. Per person landar vi alltså på 432 kronor.

Tågets totala kostnader, att fördela på 729 resenärer, blir 28 114 kronor. Per person 39 kronor.

Observera dock att dessa räkneexempel inte innehåller fordonskostnad samt att de förutsätter att alla avgångar är fullsatta. Det är de knappast i verkligheten. Tåget gör dessutom många stopp på vägen och även om det kan vara fullsatt och till och med ha stående på vissa delsträckor så brukar det inte vara det hela vägen.

Analys

Hur gick det här till? Det blev ju mycket dyrare med flygtrafik. Ja, mängden infrastruktur för flyget är mindre, men den är mer personalintensiv. Se dig omkring på en flygplats. Det är personal som jobbar med flygtrafiken överallt. Bagagehantering, tankbilar, säkerhetskontroll, kundservice, incheckning. Som ett samhälle i miniatyr. Hur många jobbar med tågtrafik på en järnvägsstation? Inga.

Men varför är bränslet så mycket dyrare när de inte betalar skatter eller miljöavgifter? Därför att det behövs mycket, mycket mer bränsle att lyfta upp något 10 kilometer i luften än att rulla det på räls.

Energimängden i de 3 150 liter jetbränsle som behövs för en resa Stockholm-Göteborg är 30 240 kWh, vilket är 10 gånger så mycket som tåget behöver. Därtill ger användningen av jetbränsle upphov till 8 ton koldioxidutsläpp medan tåget inte gör några koldioxidutsläpp alls.

Så hur kan flygbiljetten vara billigare? Låt oss kolla om den är det…

Prisexempel

I morgon

Tågavgångar från Stockholm till Göteborg med regionaltåg, restid knappt fem timmar:

  • 07:13: 445 kr
  • 09:13: 445 kr
  • 11:13: slutsålt
  • 13:13: 445 kr
  • 15:13: 585 kr
  • 17:13: 295 kr

Tågavgångar från Stockholm till Göteborg med snabbtåg, restid cirka tre timmar:

  • 05:51: 585 kr
  • 06:09: 955 kr
  • 07:31: 955 kr
  • 08:30: 955 kr
  • 09:15: 805 kr
  • 10:31: 585 kr
  • 11:20: 585 kr
  • 12:31: 585 kr
  • 13:15: 515 kr
  • 14:30: 515 kr
  • 15:17: 585 kr
  • 15:43: 445 kr
  • 16:11: 365 kr
  • 17:00: 445 kr
  • 17:26: 445 kr
  • 18:26: 445 kr
  • 19:25: 225 kr
  • 20:31: 195 kr

Flygavgångar från Bromma till Landvetter, restid cirka en timme:

  • 07:00: 1 948 kr
  • 07:35: 1 598 kr
  • 08:20: 1 148 kr
  • 08:50: 1 297 kr
  • 11:45: 1 048 kr
  • 13:40: 1 148 kr
  • 15:35: 1 148 kr
  • 17:00: 898 kr
  • 17:50: 1 148 kr
  • 18:40: 1 598 kr
  • 20:20: 1 148 kr

Om en månad

Snabbtåg från Stockholm till Göteborg:

  • 05:53: 195 kr
  • 06:10: 195 kr
  • 07:33: 365 kr
  • 08:33: 225 kr
  • 09:29: 195 kr
  • 10:32: 225 kr
  • 11:33: 295 kr
  • 12:33: 295 kr
  • 13:29: 365 kr
  • 14:32: 365 kr
  • 15:19: 365 kr
  • 16:03: 365 kr
  • 16:19: 295 kr
  • 17:10: 365 kr
  • 17:29: 295 kr
  • 18:28: 225 kr
  • 19:32: 195 kr
  • 20:33: 195 kr

Flygavgångar från Bromma till Landvetter:

  • 07:00: 1 048 kr
  • 07:35: 1 148 kr
  • 08:20: 898 kr
  • 08:50: 697 kr
  • 11:45: 697 kr
  • 13:40: 697 kr
  • 16:00: 1 048 kr
  • 17:00: 1 048 kr
  • 17:50: 1 297 kr
  • 18:40: 898 kr
  • 19:15: 697 kr
  • 20:20: 697 kr
  • 21:25: 697 kr

Sammanfattningsvis kan man säga att det är billigt att resa om man bokar i god tid och går med på att köpa en icke ombokningsbar biljett. Tåget har lägre kostnader och därmed potential att vara billigare, men om det blir billigare för just dig beror på hur många andra som vill åka med samma avgång och hur lång tid i förväg du köper biljetten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *