Vilka järnvägar är oelektrifierade?

Besvarat av: Thomas

De banor som räknas upp här är banor med allmän trafik. Det finns också ett antal oelektrifierade industrispår och museibanor.

Västerdalsbanan är en av landets oelektrifierade järnvägar.
  • Alvhem-Lilla Edet
  • Blomstermåla-Mönsterås
  • Bofors/Karlskoga-Strömtorp
  • Falun-Grycksbo
  • Forsmo-Hoting
  • Grundbro-Åkers Styckebruk
  • Gårdsjö-Håkantorp (Kinnekullebanan)
  • Hamrångefjärden-Norrsundet
  • Inlandsbanan (med undantag av Kristinehamn-Daglösen, Mora, Brunflo-Östersund och Gällivare)
  • Jönköping-Vaggeryd
  • Kil-Torsby (Fryksdalsbanan)
  • Kimstad-Finspång
  • Kristianstad-Åhus
  • Landeryd-Burseryd
  • Linköping-Kalmar (Stångådalsbanan)
  • Linköping-Västervik (Tjustbanan)
  • Malungsfors-Repbäcken (Västerdalsbanan)
  • Mellerud-Bengtsfors (DVVJ)
  • Mora-Märbäck
  • Nässjö-Halmstad
  • Nässjö-Oskarshamn
  • Nässjö-Vetlanda-Kvillsfors/Pauliström
  • Orsa-Furudal
  • Storuman-Hällnäs
  • Timrå-Tunadal
  • Torup-Hyltebruk
  • Vallvik-Söderhamn (gamla Ostkustbanan)
  • Älmhult-Olofström
  • Örbyhus-Hallstavik
Ett persontåg strax norr om Kristinehamn på den numera elektrifierade södra delen av Inlandsbanan.

Elektrifierade de senaste tio åren

  • Boden-Haparanda 2012 (Haparandabanan, ny sträckning Kalix-Haparanda)
  • Kristinehamn-Nykroppa 2012 (södra Inlandsbanan)
  1. […] i Sverige går redan på el via kontaktledning och då är vätgas ingen förbättring men för oelektrifierade järnvägar skulle det fungera. Då förbränning av vätgas endast genererar vattenånga försvinner […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *