De banor som räknas upp här är banor med allmän trafik. Det finns också ett antal oelektrifierade industrispår och museibanor.
- Alvhem-Lilla Edet
- Blomstermåla-Mönsterås
- Bofors/Karlskoga-Strömtorp
- Falun-Grycksbo
- Forsmo-Hoting
- Grundbro-Åkers Styckebruk
- Gårdsjö-Håkantorp (Kinnekullebanan)
- Hamrångefjärden-Norrsundet
- Inlandsbanan (med undantag av Kristinehamn-Daglösen, Mora, Brunflo-Östersund och Gällivare)
- Jönköping-Vaggeryd
- Kil-Torsby (Fryksdalsbanan)
- Kimstad-Finspång
- Kristianstad-Åhus
- Landeryd-Burseryd
- Linköping-Kalmar (Stångådalsbanan)
- Linköping-Västervik (Tjustbanan)
- Malungsfors-Repbäcken (Västerdalsbanan)
- Mellerud-Bengtsfors (DVVJ)
- Mora-Märbäck
- Nässjö-Halmstad
- Nässjö-Oskarshamn
- Nässjö-Vetlanda-Kvillsfors/Pauliström
- Orsa-Furudal
- Storuman-Hällnäs
- Timrå-Tunadal
- Torup-Hyltebruk
- Vallvik-Söderhamn (gamla Ostkustbanan)
- Älmhult-Olofström
- Örbyhus-Hallstavik
Elektrifierade de senaste tio åren
- Boden-Haparanda 2012 (Haparandabanan, ny sträckning Kalix-Haparanda)
- Kristinehamn-Nykroppa 2012 (södra Inlandsbanan)
[…] i Sverige går redan på el via kontaktledning och då är vätgas ingen förbättring men för oelektrifierade järnvägar skulle det fungera. Då förbränning av vätgas endast genererar vattenånga försvinner […]