Snabbtåg med korglutning

Besvarat av: Martin

De allra flesta har väl hört talas om det svenska snabbtåget X 2000? Många känner säkert till att anledningen till att det får köra snabbare än alla andra tåg är att det lutar i kurvorna. Det kanske inte är lika känt att det finns fler snabbtåg med korglutning i världen. Här presenterar vi några av dem.

Ett X2000-tåg på den kurviga Ostkustbanan norr om Hudiksvall. 1990 startade den svenska snabbtågstrafiken.

Acela

Acela trafikerar sträckan Boston-New York City-Washington D.C. i USA. Högsta hastigheten är 240 km/h men den farten uppnår man bara på ca 50 av de 735 kilometrarna, i övrigt körs tåget oftast i 217 km/h (135 mph). Trafiken invigdes i slutet av år 2000. Man kan inte använda korglutningen fullt ut då vagnarna byggdes bredare än det först var tänkt så lutningen måste begränsas för att tåget ska hålla sig inom tillåtet spårutrymme.

Den andra generationen Acela byggs just nu och kommer också ha korglutning. Om infrastrukturen förbättras kan det köras i 300 km/h.

Acela passerar Metuchen i New Jersey med ett tåg mot Washington D.C.

Inter City Express

I Tyskland finns det lutande Inter City Expresståg, både i diesel och elversion, kallade ICE TD och ICE T. Första generationen togs i trafik 1999 och de körs som snabbast i 230 km/h.

Intercity Neigezug

I Schweiz finns det lutande intercitytåget RABDe 500 som får köras i högst 200 km/h. Tåget är byggt av Alstom och Bombardier, designat av Pininfarina och har lutningsmekanism från Schweizerische Industrie Gesellschaft, mer känt som SIG.

Det lutande intercitytåget på väg mot en av Gotthardbanans många spiraler vid Wassen.

Pendolino

Det Italienskbyggda snabbtåget Pendolino används i Finland, Italien, Polen, Portugal, Ryssland, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien och Tjeckien. 1988 startade snabbtågstrafiken i Italien. Högsta tillåtna hastigheten varierar mellan länderna och är 200-250 km/h. Utseendet varierar lite beroende på land och tillverkningsår. Tågen marknadsförs med olika namn i respektive land och spårvidden skiljer också tågen åt då vissa av dessa länder har bredspår.

Allegro från Sankt Petersburg till Helsingfors körs i 220 km/h.
VR kör sina Pendolino i 220 km/h. Här ankommer ett Sm3 Helsingfors. Trafiken startades i mitten av 90-talet.
Pendolino i Slovenien.

Shinkansen

N700-Shinkansen har korglutning. De introducerades 1999 och körs i hastigheter upp till 300 km/h. Tågen lutar dock bara en grad till skillnad från övriga tåg i denna artikel som lutar 4-8 grader.

Talgo Pendular

Talgotågen har en unik konstruktion där vagnarna delar hjul med varandra och där hjulen inte har någon genomgående axel utan är individuellt upphängda som i framvagnen på en bil. Tågen blir lättare och tystare än konventionella tåg. Lutningen i kurvorna åstadkommer man genom att systemet svänger runt toppen av hjulupphängningen.

Talgotåg används i Bosnien, Kazakstan, Ryssland, Spanien och USA. De ryska tågen körs bland annat Moskva-Berlin och har således variabel spårvidd.

En stor skillnad mellan dessa tåg och övriga lutande snabbtåg är att Talgo är vagnar som kan kopplas till vilket lok som helst. Övriga tåg i artikeln är motorvagnståg.

Tilt Train

I Australien kan man sedan 1997 åka Queenslands Tilt Train norrut från Brisbane till Rockhampton (Electric Tilt Train) och Cairns (Diesel Tilt Train). Hastigheten är 160 km/h vilket måste anses som fullt godkänt för ett smalspårigt snabbtåg. Tåget har som snabbast körts i 210 km/h men det var inte i ordinarie trafik. Det är därmed världens snabbaste smalspåriga tåg.

Electric Tilt Train mellan Rockhampton och Gladstone.
  1. Erik Sandblom skriver:

    Bra genomgång! Kan alla lutande tåg köra i full fart och luta samtidigt? Måste lutningen stängas av när tågen kör fortare än 200 km/h? Jag har hört att kombinationen av lutning, sidvindar och >200km/h är lurig.

Lämna ett svar till Erik Sandblom Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *