InterCity – med högre standard mellan städer

Besvarat av: Martin

Konceptet InterCity infördes 1985 och från början användes endast de nyaste personvagnarna, som då var 80-talsvagnarna, med sittvagnarna A7 och B7 som stomme. Tågen skulle ha hög standard och restaurangvagn, i vilken det från början fanns en InterCity-shop där det såldes parfymer och liknande.

InterCitytåg från Stockholm till Karlstad strax utanför Vretstorp 1989.

Konceptet utvecklades och fler vagnstyper levererades så med tiden hade tågen även telefonautomat, familjevagn med lekhörna och vagnar med olika sorters sittgrupper. Det fanns vagnar med grupper om 1, 2, 4 och 6 sittplatser i olika konfigurationer. Högsta hastigheten var 160 km/h även om det var långt ifrån överallt man kunde köra så snabbt.

Tågen trafikerade främst de större linjerna Stockholm-Göteborg, Stockholm-Malmö, Stockholm-Sundsvall, Stockholm-Karlstad och Stockholm-Falun/Mora. Det fanns genomgående InterCitytåg i andra relationer också, helt eller delvis kombinerade med ovanstående sträckningar, som t.ex. Mjölby-Stockholm-Långsele. Detta varierade dock en hel del genom åren. En period gick det t.ex. genomgående tåg Långsele-Göteborg. I modern tid har det gått genomgående tågsätt Dalarna-Stockholm-Karlstad men dessa har inte annonserats som genomgående utan istället bytt tågnummer i Stockholm.

Från början hade vagnssidorna stora skyltar med texten ”InterCity” med gula pilar bredvid men av praktiska skäl togs de bort relativt omgående då man insåg att det varken var smidigt eller enkelt att ha särskilda vagnar avdelade för enbart dessa tåg. När skyltarna togs bort ersattes de av fler pilar och även andra vagnar än 80-talstypen fick dessa. Det innebar att vagnar med gula pilar kom att användas i andra tåg än InterCity. Vagnar utan pilar gick i InterCitytåg ibland redan innan, därav problematiken.

Den mittersta av de tre vagnarna har InterCitypilar men gick som synes i ett vanligt tåg.

InterCitytågens status minskade kraftigt när X 2000 lanserades på 1990-talet och konceptet har urvattnats rejält sedan dess. Idag kan ett InterCitytåg vara allt från ett klassiskt lokdraget tåg med 1 klass, 2 klass och bistro med lekhörna till ett dubbeldäckartåg som är som vilket regionaltåg som helst utan någon servering eller ombordservice.

Läs mer

Wikipedia om InterCity.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *