Storleken kan ju mätas på olika sätt, men här tittar vi på antalet spårkilometer per driftplatsdel – om driftplatsen är indelad i det – annars driftplats. Fram till 2021 var Borlänge störst innan den blev uppdelad i två driftplatsdelar. Nu ser topplistan ut så här:
# | Driftplatsdel | Spårkm | Tillhör driftplats |
---|---|---|---|
1 | Malmö godsbangård | 98,88 | Malmö |
2 | Hallsbergs rangerbangård | 82,01 | Hallsberg |
3 | Helsingborgs godsbangård | 81,82 | Helsingborg |
4 | Norrköping C | 78,42 | – |
5 | Luleå | 76,18 | – |
6 | Borlänge C | 72,06 | Borlänge |
7 | Nässjö C | 54,66 | – |
8 | Gävle godsbangård | 52,87 | Gävle |
9 | Sävenäs rangerbangård | 50,51 | Göteborg |
10 | Hagalund | 49,17 | Stockholm |
11 | Hässleholm | 49,15 | – |
12 | Skandiahamnen | 47,24 | Göteborg |
13 | Örebro C | 45,82 | – |
14 | Älvsjö | 41,33 | Stockholm |
15 | Oxelösund | 38,67 | – |
16 | Piteå | 38,58 | – |
17 | Kville | 35,98 | Göteborg |
18 | Eskilstuna C | 34,92 | – |
19 | Västerås V | 34,14 | Västerås |
20 | Ånge godsbangård | 33,83 | Ånge |
21 | Uddevalla C | 33,82 | – |
22 | Boden C | 33,47 | Boden |
23 | Malmö C | 33,19 | Malmö |
24 | Landskrona Ö | 31,86 | – |
25 | Kiruna malmbangård | 31,00 | Kiruna |
Vi ser alltså att den största bangården är Malmö godsbangård. Den största driftplatsen som inte är indelad i driftplatsdelar är Norrköping.
Om vi slår ihop driftplatsdelarna och tittar per driftplats blir det så här:
# | Driftplats | Spårkm |
---|---|---|
1 | Stockholm | 292,17 |
2 | Malmö | 239,49 |
3 | Göteborg | 238,96 |
4 | Hallsberg | 132,88 |
5 | Gävle | 115,55 |
6 | Borlänge | 100,28 |
En definitionsfråga.
Eftersom regelverket SÄO är avskaffat så är en bangård inte formellt längre samma som som station.
Bangård heter formellt driftplats numera.
(Järnvägs)Station betyder bara plats där passagerare kan stiga på och av tåg.
Störst blir väl Stockholm C(entral), med 17 spår (eller 18 enligt vissa).
Största bangården kan Malmö godsbangård få vara men det är ingen station.
Hittar inga biljetter dit i alla fall.
En bangård var inte samma sak som station på Säo-tiden heller. En station/driftplats/driftplatsdel kan bestå av flera bangårdar. Typexemplet kan ju få vara Borlänge med personbangården, rangerbangården och Domnarvet med flera som alltihop var samma station på Säo-tiden och fram tills förra året inte var uppdelad i driftplatsdelar. Men Trafikverkets data delas inte in i mindre delar än driftplatsdelar, så det är det jag får gå på både när det gäller stationer och bangårdar.