Vilka tåg har AC (luftkonditionering)?

Besvarat av: Thomas

Alla tåg som har byggts de senaste 20 åren har AC. Det är alltså standard sedan många år tillbaka, men järnvägsfordon har lång livslängd och fortfarande finns vagnar från 1940-talet i trafik. Om du planerar att resa när det är varmt ute kan det vara bra att känna till i förväg vilka avgångar som har AC.

En del tågbolag har bara vagnar med AC, en del har blandat medan andra inte har några vagnar med AC alls. Vi gör det enkelt för oss och börjar med de som har AC i alla sina vagnar.

Tågbolag vars samtliga fordon är utrustade med AC

  • Arlanda Express
  • Kustpilen
  • MTRX
  • Norrtåg
  • Skånetrafiken (pågatåg)
  • SL (pendeltåg)
  • UL
  • Värmlandstrafik
  • X-trafik
  • Øresundståg
  • Östgötatrafiken

Tågbolag där en del av fordonen har AC

Flixtrain

Vissa vagnar har AC, i regel vagn 100.

Krösatåg

Det finns tre sorters fordon hos Krösatågen: X11, X14 och Itino. X11 och Itino har AC, men inte X14. Itino går på diesel och är därför lättast att känna igen. X11 och X14 är väldigt lika utvändigt, men den största skillnaden är att det är dubbeldörrar på X11 respektive enkeldörrar på X14.

Mälartåg

De fordon som har AC är ER1 och Regina. De som saknar AC är X12 som förekommer på sträckan Västerås-Eskilstuna-Linköping:

X12 saknar AC.

X12 ska inte användas hos Mälartåg längre än året ut.

SJ

De fordon som har AC är Snabbtåg (X 2000 och SJ 3000), Dubbeldäckaren/X40 samt 1 klass sovvagn. Dessa förekommer på nedanstående sträckor, men observera att där även går andra tågmodeller:

  • Stockholm-Göteborg
  • Stockholm-Malmö
  • Göteborg-Malmö
  • Stockholm-Karlstad
  • Stockholm-Sundsvall-Umeå
  • Stockholm-Västerås-Hallsberg-Göteborg

De som saknar AC är loktåg:

Loktåg, med undantag av restaurangvagn och 1 klass sovvagn, saknar AC.

Loktåg går på följande sträckor:

  • Göteborg-Kalmar
  • Stockholm-Östersund
  • Stockholm-Falun/Mora
  • Stockholm-Västerås-Hallsberg
  • Stockholm-Uppsala
  • Nattåg Stockholm-Malmö
  • Nattåg Göteborg-Umeå/Östersund

För att kunna se i förväg vilken tågmodell som är planerad kan man göra en sökning på sj.se och klicka fram detaljerna på avgången. Följande har AC:

Följande saknar AC:

På nattåg finns dock AC i 1 klass sovvagn, enligt följande beteckning i bokningen:

När det gäller 2 klass sovvagn så har SJ två typer av dessa, dels en äldre från 1960-talet (WL1) som saknar AC och en nyare från 1980-talet (WL6) som har AC. Det går dock inte att se vid bokningstillfället vilken av dessa vagnar det blir, annat än om du får plats nummer 34-42 då dessa bara finns i de nyare vagnarna med AC.

Snälltåget

Snälltåget har vagnar byggda i Sverige respektive Tyskland. De tyska har AC och ser ut så här:

Foto: Matti Blume, CC BY-SA 4.0

De svenska som saknar AC ser ut så här:

Tåg i Bergslagen

De flesta av Tåg i Bergslagens tåg är av typen Regina och har AC.

Tåg i Bergslagens Reginor har AC.

Några av Tåg i Bergslagens tåg är av en äldre typ, X14 och saknar AC. De går främst Västerås-Fagersta-Ludvika.

VY

Vy kör nattåg Stockholm-Luleå/Narvik och AC finns i sovvagnarna, både 1 och 2 klass. AC saknas i liggvagnarna.

Västtrafik

Västtrafik kör med flera olika fordonstyper: Regina, X11, X12, X14, X61 och Itino. De flesta har AC, men X12 samt de flesta X14 saknar. Vagnarna utan AC används mest på sträckorna Göteborg-Strömstad och Uddevalla-Herrljunga-Borås-Varberg.

Tack

Tack till Calle Wickberg och Magnus Lindman som bidragit med information!

  1. Jocke skriver:

    RB7 (delad bistor och sittavdelning 2:a kl) har AC och sovvagn 1:a klass rullar även på Jämtland.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *