Vad är ett rälsvandringshinder och varför vandrar rälsen? Den sitter väl fast i sliprarna?
Peter
Rälsvandring förekommer främst i backar eller på platser där tåg startar eller bromsar ofta även om det till viss del kan förekomma överallt. För att moverka detta finns det en anordning kallad rälsvandringshinder. Denna monteras på rälerna och sträcker sig från ena sidan till den andra via rälens undersida och håller emot med hjälp av närmaste sliper.
Längre tillbaka i tiden fanns en form av rälsvandringshinder som bestod av ett bandjärn som satt fast i ett antal sliprar. De var tänkta att hjälpa rälsvandringshindren genom att sprida ut kraften på flera sliprar. Det var dock inte lika effektivt som dagens hjälpmedel och används därför inte sedan långt tillbaka.
Rälsvandring orsakar till slut dåligt spårläge och det kräver åtgärder med jämna mellanrum.
Anordningen behövs inte på helsvetsat spår på betongslipers då rälerna sitter hårdare och sliprarna ligger stadigare på sådana banor. På skarvat spår med spikbefästning sitter rälen inte fast särskilt bra och vandrar därför lättare. Spikarnas huvudsakliga syfte är inte att hålla fast rälsen utan att se till att spårvidden är rätt.
Anordning för vattenförsörjning av ånglok. Består vanligen av -utöver vattenkällan – pump, högt placerat (över ånglok) och över spår utsvängbart rör för vattenpåfyllning av
ånglok.