Hur mycket ström och spänning, och frekvens (om det är växelström) är det i ledningen över tåget? Högst upp på stolpen sitter två ledningar, vad är de till för? Längre ner på stolpen sitter två kraftiga ledningar, vad är de till för?
Klas
Spänningen är nominellt 15 000 V, men varierar normalt mellan 13 000 och 17 000, beroende på aktuell belastning. Det är växelspänning med frekvensen 16 2/3 Hz (en tredjedel av 50 Hz).
När elsystemet infördes för drygt 100 år sedan kunde man inte likrikta spänningen på loken, vilket traktionsmotorerna hade mått bäst av, så man sänkte i stället frekvensen, till priset av att transformatorn måste göras större.
Ett Rc-lok med fullgas använder 240 ampere från kontaktledningen. Normalt är det flera tåg ute samtidigt, men alla behöver kanske inte fullgas på samma gång. Vill minnas att brytaren till elmatningen slår från vid 1 250 ampere.
Högst upp på stolpen finns det vi kallar hjälpkraften. Den har 50 Hz och används till belysning, signaler, växlar och annat längs med järnvägen som behöver ström. Ibland består den av tre ledningar och då är det 3-fas 11 000 volt eller 22 000 volt. När det är två ledningar är det 2-fas 11 000 volt. Hjälpkraften transformeras ner där den behöver användas.
De två kraftiga ledningarna lite längre ner kallar vi för återledning. Järnvägsfordonen har dock inte direkt kontakt med denna, utan strömmen går via hjulen ner i ena skenan som sedan har kontakt med återledningen.
Slutligen kan vi ju nämna att det på en del av det svenska järnvägsnätet är 25 000 volt 50 Hz i kontaktledningen. Det rör sig om Öresundsbron och anledningen är att Danmark har denna elstandard, men bytet sker alltså redan i Sverige, vid brofästet här.
Även Finland har 25 000 volt 50 Hz, men vid den enda gränspassagen, Haparanda-Torneå, så är det inte elektrifierat på den finska sidan.
Med Norge har vi fyra gränspassager, men Norge har samma elstandard som vi.