Kan en obehörig person köra iväg med ett tåg?

Besvarat av: Thomas

Kan en obehörig person (med kunskaper om att köra tåg) kliva in i ett lok och köra iväg tåget? T ex om tåget går mellan Stockholm och Göteborg och står inne på Stockholm C och passagerarna har klivit ombord. Kan då t ex en terrorist “hinna före” lokföraren?

Det finns ett flertal försvårande faktorer:

  • Man måste ha nyckel.
  • Man måste ha grönt i signalen.
  • Man måste ha kunskap om hur man kör just den specifika tågmodellen.
  • Blir man upptäckt så kan Trafikledningen bryta strömmen så tåget stannar.
  • Lokföraren är redan på plats.

Nyckel

Förr i tiden behövde man inte nyckel, lokförarna hade ingen uniform eller körkort och det fanns inga datasystem som höll reda på vem som skulle köra vad. Det hände att personer med kunskap obehörigt körde iväg med ett tåg. Men det är andra tider nu. Vi har byggt ett datasystem som förarna har i mobilen där det står var och till vem de ska lämna över tåget. Systemet kontrollerar också att alla genomfört ett godkänt utandningsprov (“alkolås”). Alla förare behöver ett särskilt körkort och id-kort, och dessutom nycklar.

Grönt i signalen

Har man inte grönt i signalen så kommer man inte så långt. I många fall spårar man ur redan efter några hundra meter eftersom växlarna automatiskt leder ut till ett stickspår med stoppbock när det är rött, för att skydda övrig trafik om ett tåg skulle komma i rörelse.

En skyddsväxel som förhindrar kollisioner genom att obehöriga tåg spårar ur och stannar i stället för att fortsätta.

Olika tågmodeller

Det finns runt 100 olika sorters tåg i Sverige. Och de är verkligen olika. Det finns ingen standardisering, så normalt behöver man 1-2 veckors utbildning på varje typ. Här kan ni titta in i förarhytten på de vanligaste modellerna: Hur ser det ut i förarhytten?

Trafikledningen

Trafikledningen ser direkt om någon passerar en stoppsignal, och skulle tåget fortsätta köra så stoppar de trafiken genom att bryta strömförsörjningen. Skulle tåget vänta till ordinarie avgångstid och köra först när det blir grönt så kan ju trafikledningen styra tåget till vilket spår de vill när de får reda på att någon obehörig kör.

Lokföraren

Resenärerna, och tåget, är sällan inne vid stationen särskilt lång tid före avgång, utan det normala är ju att man kör fram cirka 10-15 minuter innan och stannar kvar medan tåget står vid plattformen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *