Stämmer en tes jag fick lära mig när jag tog körkort för 40 år sedan?
Peter
Om man fastnat på spåret med bil och släp t ex på en övergång att man skulle koppla ihop spåren med t ex startkablar för att varna tåg?
Då för 40 år sedan, före mobiltelefonens tid så stämde det. I dag finns det bättre sätt.
Startkablarna har många problem:
- Tåget kan komma och köra på dig medan du är i spårområdet och håller på med kablarna.
- Du vet inte om du lyckats få kontakt.
- Tåget kan vara för nära, så det är försent att varna med startkablarna.
Men det fanns inget annat sätt då. I dag ringer man 112 i stället.
Hur långt borta måste tåget vara för att man ska kunna varna det med startkablarna? Det varierar beroende på plats, men det rör sig vanligtvis om 3-10 minuter. Om det har börjat blinka rött så är det definitivt för nära och startkablarna kommer inte att ge någon effekt.
Om du fastnar på spåret: ring omedelbart 112 och sätt dig själv i säkerhet på betryggande avstånd från spårområdet.
För oss som jobbar i branschen så gällde förut att vi skulle försöka kortsluta spåret som första åtgärd i en nödsituation, men inte nu längre. Nu är det larmsamtalet som är vår första åtgärd. Det är för farligt att vara i spårområdet och det är större chans att hinna stoppa trafiken om man larmar.