Flera frågor tar upp ämnet el och förbrukning, och jag undrar hur olika körsätt kan påverka detta. Hur mycket kan man generellt spara om man kör effektivt och smart? Funderar först och främst på resandetåg. Kan man generalisera det till en viss procent för en typisk sträcka med ett antal stopp på vägen?
Johan
Allt hänger på vilken restid man vill ha. Du sparar ström genom att köra långsammare.
Utan tekniska hjälpmedel så är det svårt att räkna ut restiden. Traditionellt var körstilen att försöka hålla den största tillåtna hastigheten, möjligen med undantag för början av en nedförsbacke där man vill ha lägre fart för att slippa bromsa på vägen ner.
När man planerar restider brukar man lägga in lite marginal för att det inte så lätt ska uppstå förseningar. Förr var det därför vanligt att tågen körde på kortare tid än den planerade restiden.
En del förare provade sig fram genom att köra långsammare för att inte komma fram flera minuter för tidigt, men även om man sparade ström så kunde man också orsaka en försening – och det fick man ju inte. Punktlighet har alltid – då som nu – varit viktigare än att spara ström.
Det var av den orsaken som de flesta körde full fart, för att säkerställa att det inte blev någon försening.
Vi tog fram ett tekniskt hjälpmedel till SJ 2012 som deras förare har kört med sedan dess. Det är i form av en Android-app som körs i mobiltelefon eller surfplatta och använder GPS i kombination med tidtabellen. Appen visar kontinuerligt vilken hastighet som behövs för att komma fram till nästa uppehåll i tid samt vilken tid man är framme om man fortsätter i sin nuvarande hastighet.
Tack vare detta hjälpmedel vågar förarna köra långsammare eftersom de kan se att de ändå kommer vara framme i tid.
Hur många procent man sparar handlar alltså om hur mycket man förlänger restiden.