Hur många tåg får använda den samtidigt?
Eric
Antalet tåg är enklast att svara på, så jag börjar där. Det är bara ett tåg. När ett tåg är på blocksträckan så blockerar det sträckan för alla andra tåg. Längden på blocksträckorna styr alltså hur tätt tågen kan köra. Hastigheten man vill köra avgör hur många blocksträckor som måste vara fria mellan tågen. Eftersom tåg har långa bromssträckor får man alltid reda på om nästa blocksträcka är ledig eller upptagen, ibland fler blocksträckor om de är korta.
Om blocksträckan är minst 2 000 meter måste det vara en tom blocksträcka mellan tågen för att kunna köra 200 km/h.
Den längsta blocksträckan är 25 km och finns mellan Piteå och Älvsbyn. De kortaste jag kommer på nu är mellan Kallhäll och Sundbyberg och de är runt 800 meter. Normalt brukar de vara 1 500-2 000 meter på dubbelspår men längre på enkelspår (dock ovanligt med längre än 10 000 meter).
Rosersberg-Skavstaby är rejält kort, neråt 5-600 meter.
620 meter enligt linjeboken. Ja, det är kort. Kör inte där så ofta, så jag tänkte inte på den.
Tänker jag fel när jag säger att Nässjö–Vetlanda är en blocksträcka på 37 km? Det är i så fall längre än 25 km och jag kan tänka mig att det finns andra banor som uppvisar liknande situationer. (Jag antar att du inte har tagit fel, så det måste handla om någon definition av begreppet ”blocksträcka” som jag inte hänger med på.)
Nässjö-Vetlanda är en bevakningssträcka, ingen blocksträcka.
En blocksträcka är en sträcka där man har ett tekniskt system (oftast spårledning och signaler) som garanterar att det bara finns ett tåg i taget på blocksträckan. Ett tåg blockerar alltså sträckan för alla andra tåg, och först när tåget lämnat blocksträckan kan ett annat köra in.
Något sådant tekniskt system finns inte på sträckan Nässjö-Vetlanda.