Hur går det till, har båt- eller tågtrafiken företräde?
Öppningsbara broar på järnvägsnätet i Sverige finns på följande platser:
Plats | Sträcka | Vattendrag | Tåg per dygn |
---|---|---|---|
Köpmannebro | Göteborg-Karlstad | Dalslands kanal | 31 |
Trollhättan | Göteborg-Karlstad | Trollhätte kanal | 111 |
Göteborg | Göteborg-Uddevalla | Göta älv | 98 |
Kvicksund | Västerås-Eskilstuna | Mälaren | 54 |
Kungsör | Arboga-Eskilstuna | Arbogaån | 49 |
Södertälje | Tumba-Södertälje | Södertälje kanal | 196 |
Töreboda | Göteborg-Stockholm | Göta kanal | 118 |
Lyrestad | Hallsberg-Mariestad | Göta kanal | 13 |
Norsholm | Stockholm-Malmö | Göta kanal | 199 |
Motala | Mjölby-Hallsberg | Göta kanal | 139 |
Säffle | Göteborg-Karlstad | Byälven | 30 |
Vänersborg | Uddevalla-Herrljunga | Trollhätte kanal | 79 |
Håverud | Bengtsfors-Mellerud | Dalslands kanal | — |
Långbron | Bengtsfors-Mellerud | Dalslands kanal | — |
Vid en öppningsbar bro behöver tåg- och båttrafiken samsas. När man planerar tågtrafiken lägger man in tidsluckor reserverade för broöppning och publicerar dessa för sjötrafiken. När något fartyg vill passera under en sådan tidslucka så öppnas bron.
Skulle ett tåg vara försenat så att det kommer precis när bron ska öppnas så får det vänta på att broöppningen har genomförts. Det finns inga bommar för tågen som för bilarna, utan man använder de ordinarie signalerna men med förlängt säkerhetsavstånd (vanligtvis stoppas tågen mer än en kilometer från bron).
Stora fraktfartyg har precis som tåg långa stoppsträckor och behöver därför besked i förväg om bron kommer att öppnas. Man anmäler via radio eller telefon mellan en halvtimme till flera timmar i förväg (olika broar har olika regler) vilken tid man beräknar passera. Vid en viss punkt före bron (cirka tio minuter) får man besked om den kommer att öppnas. Slutligen finns en signal vid bron som talar om statusen för bron och kan ge följande besked:
- Stopp – bron kan inte öppnas. (Fast rött)
- Stopp – bron är stängd eller håller på att stängas. (Blinkande rött)
- Stopp – bron kommer att öppnas. (Blinkande rött och vitt)
- Stopp – bron håller på att öppnas. (Blinkade rött, fast vitt)
- Passera – bron är öppen. (Blinkande grönt)
För tågtrafiken finns en särskild brosignal som kan ge två olika besked:
- Stopp – bron får inte passeras (Fast rött)
- Passera – bron får passeras (Fast vitt)
Fel på bron
Vid de flesta fel på signaler, växlar och järnvägsövergångar så får tågen tillstånd att passera i reducerad fart och föraren får utföra vissa kontroller manuellt. Men vid fel på en öppningsbar bro blir det stopp i trafiken. Föraren tillåts inte bedöma om bron är farbar, utan det är särskilda broreparatörer som kontrollerar och åtgärdar bron och dess indikeringar.
Brotyper
Det enda dessa öppningsbara broar har gemensamt är egentligen att alla är konstruerade på olika sätt. De flesta återfinns på elektrifierade linjer vilket komplicerar saken då inte bara rälsen utan även kontaktledningen måste följa med när bron öppnas.