Det som märktes först var att sjukskrivningarna ökade och det därmed blev svårt att upprätthålla normal trafik, men ganska snart började också antalet resenärer att minska. Först stängdes gränsen till Danmark och sedan kom en avrådan från alla utlandsresor. Därefter kom en uppmaning att jobba hemifrån och slutligen avråddes det från resor över huvud taget, även inrikes.
Nu, i april 2020, är det väsentligt färre resenärer på tågen och som en direkt följd går det färre tåg. Många lokförare och tågvärdar har blivit korttidspermitterade.
Så här ser antalet persontåg ut om man jämför med 2019:
Persontrafiken delas in i kommersiell och upphandlad trafik. Den kommersiella trafiken är direkt beroende av biljettintäkter och där ser vi ett stort tapp. Den upphandlade trafiken bekostas normalt till 50% av regionerna (skatt) och resten kommer från biljettintäkter. När det nu knappt finns några biljettintäkter på grund av minskat resande kommer regionerna att få betala mer.
Här är hur stor andel av planerad trafik som körs, i procent:
Även godstrafiken uppvisar ett tapp på cirka 10% jämfört med 2019:
Tidslinje
Händelser som påverkat tågtrafiken:
- 6 mars: avrådan från att resa till norra Italien.
- 11 mars: inga allmänna sammankomster med fler än 500 personer.
- 13 mars: stanna hemma om du är sjuk, plus två dagar efter.
- 14 mars: avrådan från utlandsresor.
- 14 mars: gränsen till Danmark stängs.
- 16 mars: personer över 70 år ska stanna hemma och inte träffa andra.
- 16 mars: gränsen till Norge stängs.
- 17 mars: universitet/högskolor/gymnasier övergår till distansundervisning.
- 19 mars: avrådan från resor inom landet.
- 27 mars: inga allmänna sammankomster med fler än 50 personer.
- 1 april: begränsa antalet resenärer och anpassa utbudet så trängsel undviks.
[…] är en uppföljning av tidigare artikel från mars. Godstrafiken har gått upp något från mars medan persontrafiken fortsatt nedåt – i […]