Vad behöver man göra med ett tåg på morgonen, innan man börjar köra? Hur lång tid tar förberedelserna?
Felix
Allra först behöver man hitta rätt tåg. Alla vagnar har ett id-nummer och i de flesta fall använder lokförare en app vi utvecklat för att se vilka vagnar han eller hon ska ha.
När man lokaliserat sitt ekipage börjar man med en utvändig inspektion, går ett varv runt tåget och ser så att allt ser okej ut.
De flesta tåg är igång över natten, men på vissa platser stänger man av dem och i så fall behöver de startas. Alla tåg har batteri, så man börjar med att koppla in batteriet och därefter startar man en liten kompressor som bygger upp ett lufttryck för att kunna höja strömavtagaren och slå till huvudströmbrytaren. När det är gjort startar den stora kompressorn för att ge lufttryck till bromsarna och därefter är man igång.
På det här moderna tågmodellen (Regina) sker det mesta automatiskt med hjälp av datorer. Men man måste börja med att logga in i Windows:
Man går igenom alla vagnar och kontrollerar att saker finns på plats och fungerar:
- Belysning
- Högtalare
- Toaletter
- Brandsläckare
- Evakueringsstegar
- Nödhammare
- Brandlarm
- Dörrar
I loket/förarhytten kontrollerar man:
- Strålkastare
- Brandsläckare
- Broms
- Tågskyddssystem
- Förarövervakning/”dödmansgrepp”
- Telefon
Tiden det tar beror på hur många vagnar man har, normalt mellan 20 och 60 minuter.