Vad händer med överblivna tåg?

Besvarat av: Martin

Vad händer med järnvägsfordon som inte ska användas längre? Omplacering? Skrotning?
Om skrotning, var och hur skrotas dem? Är det olika rutiner beroende på fordon? (Dvs vagn, lok eller motorvagn)

Fundersam

Det beror på situationen och fordonet. Är det utslitet och inte tekniskt möjligt eller värt det ekonomiskt att renovera blir det såklart en enkelbiljett till skroten. Fordonstypen i sig avgör inte ödet, det är skicket, åldern och användbarheten som är de största faktorerna. En godsoperatör har troligtvis inte användning av ett gammalt pendeltåg precis som en persontrafiksoperatör förmodligen inte kan använda gamla godsvagnar till något.

Tåg i Bergslagens X14 är numera övertaliga.

Ett exempel på nuvarande övertaliga fordon är de X14 som Tåg i Bergslagen använde i Bergslagspendeln i ungefär sju års tid. Innan de hamnade där gick de i trafik hos Östgötapendeln, huvudsakligen mellan Norrköping och Tranås. Framtiden för fordonen är oviss då de för tillfället står parkerade utan trafikuppgifter.

För en längre tid sedan exporterades övertaliga personvagnar till Balkan där de fick förlängt liv. Motorvagnar av typen Y1 har också exporterats dit när de blivit övertaliga här och många av dem rullar fortfarande i ordinarie trafik.

Övertaliga fordon från andra länder hittar ibland till Sverige också. Det har importerats diesellok från Danmark under ganska många år och svensktillverkade ellok som exporterades till Österrike har återvänt hit efter att ha blivit övertaliga där.

Var skrotas då järnvägsfordon? Nykroppa och Hallstahammar känner vi till. Om någon vet om andra platser får ni gärna höra av er så fyller vi på listan!

Hur de skrotas beskrivs bra i denna artikel från Stena Recycling om hur Stockholms pendeltåg X10 skrotades i Hallstahammar för några år sedan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *