Jag skulle vilja veta den ungefärliga restiden Stockholm-Hässleholm år 1880.
Johan R
Järnvägsmuseet har faktiskt scannat in gamla tidtabeller, så det går att kolla upp de planerade tiderna och vilken väg man fick åka med eventuella byten. Just 1880 så var det som i dag kallas Södra stambanan färdigbyggd och tågen gick därför i stort sett samma väg på den tiden. Det största undantaget är Grödingebanan, den nya sträckningen mellan Flemingsberg och Järna som byggdes på 1990-talet. 1880 gick tågen i stället den väg som SL:s pendeltåg tar mellan Flemingsberg och Järna (via Tumba).
1880 gick det ett snabbtåg om dagen mellan Stockholm och Malmö, eller snälltåg som benämningen var då. Snabbtåget gjorde uppehåll i Liljeholmen, Tumba, Södertelje, Gnesta, Flen, Katrineholm, Åby, Norrköping, Eksund, Norsholm, Linköping, Mjölby, Boxholm, Tranås, Aneby, Nässjö, Säfsjö, Lamhult, Moheda, Alfvesta, Wislanda, Elmhult, Ousby, Hästveda, Hessleholm, Hör, Eslöf, Örtofta, Lund och Åkarp.
Det avgick 21:10 från Stockholms Centralstation och kom fram till Hässleholm 11:07. Total restid var alltså 13 timmar och 57 minuter vilket ger en medelhastighet på 36 km/h. Dock var 81 minuter av dessa planerade uppehåll, så om vi räknar bort den stillastående tiden blev medelhastigheten 40 km/h.
Läs mer
Tidtabeller 1867-1920 (Tack till Rasmus A för länken!)