Nästan hela Sveriges järnvägsnät har tågskyddssystem, där tågen automatiskt bromsas om de kör för fort. Tack vare tågskyddssystemet har vi väldigt få olyckor.
Men följande sträckor saknar ännu tågskyddssystem:
- Kil-Torsby
- Kristinehamn-Nykroppa
- Uddevalla-Strömstad
- Gårdsjö-Håkantorp
- Eksjö-Hultsfred
- Berga-Oskarshamn
- Bastuträsk-Skelleftehamn
- Inlandsbanan: Mora-Brunflo, Östersund-Gällivare
- Strömtorp-Bofors
- Långsele-Västeraspby
- Mellansel-Örnsköldsvik
- Forsmo-Hoting
Forsmo-Hoting ska va med oxå
Stämmer, den hade jag missat. Tack, jag ordnar det.
Den allra viktigaste funktionen hos ATC är väl att den hindrar att man passerar en signal i stopp, inte att övervaka hastigheten?
Att förhindra att man passerar en signal i stopp handlar just om att övervaka hastigheten. Jag berättar mer om tågskyddssystem på denna sida: Vad är ett tågskyddssystem?
Hur är det med Uddevalla – Strömstad, Långsele – Västeraspby och Mellansel – Örnsköldsvik då? Det är mig veterligen system M utan ATC också.
Uddevalla-Strömstad hade jag redan med, men de andra två kompletterar jag med. Det stämmer att de saknar ATC. Tack!
Ja, Strömstad – Uddevalla läste jag efter jag skrev min kommentar, slarvigt av mig 🙂
Strömtorp-Bofors saknar också
Tack, nu är den också med!
Bastuträsk – Skellefteåhamn saknar väl även tågskyddssystem?
Stämmer, hade missat den, men nu är den med på listan. Tack!