Varför låter det så mycket om bromsarna på en del tåg när vissa stannar nästan ljudlöst?
De tåg som låter mest är de med lok och vagn även om en del nyare motorvagnar kan gnissla rejält precis innan de stannar.
Vagnar i lokdragna persontåg kan ha två typer av bromsar, skivbroms och blockbroms. Vagnarna med skivbromsar, där bromsbelägg trycker mot bromsskivor, låter inte så mycket men de med blockbromsar där ett gjutjärnsblock trycker direkt mot hjulet låter desto mer. I stort sett alla godsvagnar har blockbromsar och godståg brukar låta rejält när de stannar, oftast har de dessutom fler vagnar än persontåg vilket gör att de låter ännu mer. Som resenär hör man nästan ingenting av bromsen när man åker i ett skivbromsat fordon men det märks tydligt om man sitter i en blockbromsad vagn då det låter och vibrerar rejält vid inbromsning.
Nyare motorvagnar har oftast kraftfulla elbromsar vilka gör att den vanliga bromsen inte behöver användas lika mycket. Kombinerar man det med vissa typer av skivbromsbelägg brukar det resultera i rejält gnissel när tryckluftsbromsen går till alldeles innan fordonet stannar.