Var på plattformen stannar min vagn?

Besvarat av: Thomas

Varför används inte vagnlägesskyltarna som finns uppsatta på perrongerna?

Siv

Det hela beror på tre faktorer. I vilken ordning vagnarna kommer, från vilket håll tåget kommer och var lokföraren stannar med tåget. Om vi har korta tåg och plattformen är lång så brukar vi försöka stanna där folk står och väntar, men när tågen är längre kan vi behöva vissa riktmärken för att vara säkra på att hela tåget har kommit in på plattformen.

Till vår hjälp har vi små skyltar med siffror på. De brukar antingen stå nere på marken eller sticka ut från plattformstaket och anger en lämplig stopplats om tåget är så många meter långt som det står på skylten.

Här stannar vi när tåget är 100 meter långt.

Skyltarna finns i två varianter, antingen vit text på blå bakgrund som här, eller svart text på vit bakgrund.

Det finns också en skylt som det står U på, och längre än så får man inte köra när man ska göra uppehåll.

En vagn är ungefär 25 meter lång. Vet du hur många vagnar tåget brukar ha kan du alltså titta efter dessa skyltar och räkna ut var första vagnen kommer att hamna.

Förr i tiden fanns det motsvarande skyltar för resenärerna med texten “Vagnläge A”, “Vagnläge B” et c. Jag har för mig de satt med ungefär 50 meters mellanrum, dvs att två vagnar rymdes mellan. Man satte också upp ett anslag på stationen där alla avgående tåg och deras planerade vagnstyper var med. Så man såg att det först skulle vara tre andraklassvagnar, sedan en restaurangvagn och så två förstaklassvagnar, och var vagnläge A, B, C .. var i förhållande till vagnarna, samt vad vagnarna hade för nummer.

I dag publiceras inga sådana planer. Man gör för många ändringar helt enkelt. Dessutom tillhandahåller inte Trafikverket längre tjänsten med vagnlägestavlor. De som finns får sitta upp tills det blir ett lämpligt tillfälle att ta ner dem, men inget underhåll görs och inga nya tavlor sätts upp. De är övergivna, skulle man kunna säga.

Om tågoperatörerna skulle vilja börja använda vagnlägestavlor skulle det säkert gå att övertala Trafikverket att sätta upp och underhålla sådana.

För några år sedan (kan det ha varit 2016?) så hjälpte vi SJ med positioner på uppehållstavlorna och GPS-datastatistik för var tågen verkligen stannade, eftersom de ville skapa en funktion i sin app för resenärer för att visa var en viss vagn förväntas stanna. Men jag är inte uppdaterad på hur det gick och vad som hände sedan.

Vilka vagnar som går i ett visst tåg och deras ordning finns tyvärr inte tillgängligt som öppen data och därmed kan inte vi apputvecklare göra en funktion som visar var en viss vagn stannar, utan det är upp till varje tågbolag att göra en egen funktion.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *