Det här är en märklig fråga som jag fick för runt tio år sen av en okänd person via mail. Den är märklig på så vis att om man inte vet vad en SIFA-ventil är så känner man heller inte till dess existens, och kan därför inte undra över vad det är. Jag förstod alltså inte hur det hängde ihop men svarade ändå artigt.
En knapp månad senare var jag på en konferens för järnvägslärare. En av mina kollegor berättade om hur imponerad han var av en frågetjänst. På den tiden kunde man skicka frågor via betal-SMS och få svar ganska snabbt. Han ville testa dem och hade frågat vad en SIFA-ventil var, för han tänkte att: ”det vet de garanterat inte”.
Han blev mycket förvånad när han fick ett detaljerat och korrekt svar, nästan som om han hade skrivit det själv. Ett mysterium var det, tills jag la ihop två och två och avslöjade hur det måste ha gått till.
Men vad är en SIFA-ventil då?
SIFA är en förkortning av det tyska ordet Sicherheitsfahrschaltung som på svenska heter förarövervakning. Förarövervakningen kontrollerar så att vi lokförare inte sover på jobbet – eller svimmar eller på annat sätt inte längre är kapabla att köra tåget vidare.
Det fungerar genom att man hela tiden måste hålla en pedal nedtryckt till hälften. Släpper man den eller trycker den för långt ner så nödbromsas tåget.
Ett tåg bromsas genom att man sänker lufttrycket i den så kallade huvudledningen, som går igenom hela tåget. SIFA-ventilen är en elektriskt styrd ventil som sitter på huvudledningen. När spänningen till den bryts (exempelvis på grund av pedalens läge) så öppnar den huvudledningen och tåget nödbromsas.
SIFA-ventilerna befinner sig tillsammans med annan tryckluftsutrustning i ett låst utrymme, bakom dörren till vänster här: