Störningskänslig trafik?

Besvarat av: Martin

Har ni statistik på inställda tåg vilken går tillbaka 50 år ?
Min bild och erfarenhet är att t.ex. under 70-talet kördes det tåg även om det snöade och blåste. Dvs i alla väder. Nu ställer man in tåg redan innan det snöar och blåser , dvs baserat på SMHI vädervarningar.

Har vi idag en mindre robust järnvägs-infrastruktur, lok och  vagnpark ? 
Eller har vi ett driftsystem , tidtabeller etc. som är mer känsliga för störningar ? 

Pär

Det finns ingen statistik som sträcker sig så långt bakåt i tiden. Känslan man får är att tågen gick i alla väder men nog var det problem även förr. Tillgången till nyheter och trafikinformation är mångfalt större nu vilket gör att vi är mycket mer medvetna om vad som händer i realtid, även långt bortom närområdet eller det enbart tåg man befinner sig på, vilket oftast var det enda man visste något om förut.

Ett tåg lämnar Storlien i snöstorm.

Tåg körs i snöfall och blåst även nu. Två stora skillnader finns om man jämför då med nu och det är att det numera går väldigt många fler tåg plus att det inte finns i närheten så mycket personal att tillgå. Detta gör att man ibland väljer att glesa ut trafiken för att skapa tidsluckor för snöröjning och för att förseningar inte ska fortplanta sig lika lätt. Förut behövdes inte extra tidsluckor då det redan fanns sådana i trafiken och dessutom mycket mer lokal personal att tillgå som kunde sköta snöröjningen där det behövdes när tillfälle gavs. De som sköter snöröjningen nu har betydligt större områden att ta hand om jämfört med förr och vid större snöfall kan det behövas personal vid varje växel samtidigt. Dagens effektiviserade järnväg har inte resurser till det då det anses kosta för mycket i förhållande till nyttan. Det är trots allt inte särskilt ofta det behövs så stora insatser.

Tåg i snöväder.

Vad gäller kraftig blåst chansade man mer förut. Numera ställs tågen ibland in i förväg för att undvika att de kör in i nedblåsta träd eller råkar ut för kontaktedningar som skadats eller rivits av t.ex. träd.

Ibland blir det såklart fel då väderprognoser är precis som det låter, prognoser. Blir det som man tror är inställd trafik kanske det bästa alternativet men om det hårda vädret uteblir känns det såklart om en överdriven åtgärd. Det är alltid lätt att vara efterklok och ta rätt beslut när man redan har facit. Grundtanken att slippa få tåg stående strömlösa i kallt väder och som kanske måste evakueras.

Läs mer

Trafikverkets uppföljningsrapport för vintern 2021-2022.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *