Kan en obehörig person (med kunskaper om att köra tåg) kliva in i ett lok och köra iväg tåget? T ex om tåget går mellan Stockholm och Göteborg och står inne på Stockholm C och passagerarna har klivit ombord. Kan då t ex en terrorist ”hinna före” lokföraren?
Det finns ett flertal försvårande faktorer:
- Man måste ha nyckel.
- Man måste ha grönt i signalen.
- Man måste ha kunskap om hur man kör just den specifika tågmodellen.
- Blir man upptäckt så kan Trafikledningen bryta strömmen så tåget stannar.
- Lokföraren är redan på plats.
Nyckel
Förr i tiden behövde man inte nyckel, lokförarna hade ingen uniform eller körkort och det fanns inga datasystem som höll reda på vem som skulle köra vad. Det hände att personer med kunskap obehörigt körde iväg med ett tåg. Men det är andra tider nu. Vi har byggt ett datasystem som förarna har i mobilen där det står var och till vem de ska lämna över tåget. Systemet kontrollerar också att alla genomfört ett godkänt utandningsprov (”alkolås”). Alla förare behöver ett särskilt körkort och id-kort, och dessutom nycklar.
Grönt i signalen
Har man inte grönt i signalen så kommer man inte så långt. I många fall spårar man ur redan efter några hundra meter eftersom växlarna automatiskt leder ut till ett stickspår med stoppbock när det är rött, för att skydda övrig trafik om ett tåg skulle komma i rörelse.
Olika tågmodeller
Det finns runt 100 olika sorters tåg i Sverige. Och de är verkligen olika. Det finns ingen standardisering, så normalt behöver man 1-2 veckors utbildning på varje typ. Här kan ni titta in i förarhytten på de vanligaste modellerna: Hur ser det ut i förarhytten?
Trafikledningen
Trafikledningen ser direkt om någon passerar en stoppsignal, och skulle tåget fortsätta köra så stoppar de trafiken genom att bryta strömförsörjningen. Skulle tåget vänta till ordinarie avgångstid och köra först när det blir grönt så kan ju trafikledningen styra tåget till vilket spår de vill när de får reda på att någon obehörig kör.
Lokföraren
Resenärerna, och tåget, är sällan inne vid stationen särskilt lång tid före avgång, utan det normala är ju att man kör fram cirka 10-15 minuter innan och stannar kvar medan tåget står vid plattformen.
Tack för betryggande svar! Jag har hört av en lokförare att det går att stänga av det system som gör att tåget fjärrstyrs. Att stänga av strömmen är såklart ett bra alternativ men det oroar mig ändå lite att det är möjligt att stänga av funktioner som skyddar oss som åker med tåget.
Det som går att stänga av är tågskyddssystemet. Jag tog inte upp det systemet ovan eftersom det inte är avsett för att hindra obehöriga. Tågskyddssystemets uppgift är att skydda mot att föraren gör misstag. Det varnar och bromsar automatiskt tåget om föraren inte gör det i tid för en stoppsignal eller hastighetsbegränsning. Tågskyddssystemet används inte när man flyttar vagnar utan resenärer inne på en station och kan därför stängas av. På de flesta fordon går det då inte att köra fortare än 80 km/h.
Läs mer om tågskyddssystem här:
https://fråga.tågexperterna.nu/vad-ar-ett-tagskyddssystem/
https://fråga.tågexperterna.nu/vilka-strackor-saknar-tagskyddssystem/
Tack snälla för svar! Jag försöker få ordning på min tågrädsla och klara av att åka tåg igen (varit ute och övat lite idag). Min tanke är att om en obehörig trots allt skulle lyckas köra iväg med ett tåg och stänga av det här systemet så skulle inte tåget stoppas om personen ignorerade en stoppsignal eller en hastighetsbegränsning. Det kan göra mig rädd när jag åker tåg. Vet du om det finns någon möjlighet att få, (som på flyget för flygrädda), möjlighet att prata med en lokförare och ställa frågor och få hälsa på i ett lok? Jag vill så gärna kunna resa igen.