Friktionen mellan hjulen och rälsen varierar mycket beroende på om det är torrt eller fuktigt och om det finns löv. Tåg med någon form av fastbromsningsskydd, som automatiskt släpper på bromsarna om något hjul börjar kana på spåret, bromsar hårdare. Tåg som saknar denna skyddsutrustning använder en lägre bromskraft för att minska risken att hjulen låser sig.
Med perfekt fäste på spåret och de bästa bromsarna så kan ett tåg i 200 km/h stanna på 850 meter vilket tar 30 sekunder.
Det värsta jag har sett tog dock 3 000 meter och 120 sekunder.
Godståg går betydligt långsammare än 200, vanligtvis runt 100 km/h, men de använder lägre bromskraft och stoppsträckan blir därmed ungefär densamma. När jag provade att köra malmtågen längst i norr tog det en minut att stanna och stoppsträckan var 520 meter, från 50 km/h. Fördröjning från det att jag drog i bromsen tills tåget började bromsa var 17 sekunder.