Hur fungerar en avgång från Uppsala till Stockholm? Vad gör boxen på stationen som tågpersonalen använder sig av? Begäran av tågväg, osv. Vilka signaler går till föraren resp. ljussignaler? Aktiveras t.ex. vägskyddet vid Vimpelgatan av detta eller har den någon annan mekanism? (med tanke på långa tider med nedfällda bommar)
Uppsalapendlaren
Bonusfråga: Ibland vid avgång från 7N med X40 verkar tåget automatiskt bromsa in alldeles efter det börjat rulla. Varför? Och varför händer det bara ibland?
Tågpersonalen börjar med att begära tågväg i boxen på stationen cirka tre minuter före avgång. Den signalen går till trafikledningscentralen i Stockholm. Om det är möjligt med hänsyn till övrig trafik så reserverar fjärrtågklareraren på trafikledningscentralen en färdväg för tåget mot Stockholm. Detta visas med grön signal till föraren.
När föraren har grönt kan han/hon aktivera signalen ”klart för avgång” som gör att tågpersonalen ser ett blinkande ljus. På loktåg sitter den på lokets utsida medan det på motorvagnståg syns på alla vagnar vid dörren.
Knappt en minut före avgång fäller tågpersonalen bommarna. En halv minut före avgång stänger tågpersonalen dörrarna. På loktåg ser föraren det genom att ”klart för avgång” slutar blinka och i stället lyser med fast sken. När detta sker så låser föraren dörrarna och lampan slocknar.
Tågpersonalen kan därmed ge signalen ”Avgång” till föraren, med handen eller ficklampa beroende på ljusförhållanden, och föraren kör iväg.
Mellan spår 7N och 7S finns en signal. Det finns två olika sätt som den kan orsaka en tillfällig inbromsning på:
- Om tåget kommer norrifrån så kommer tågskyddssystemet så fort tåget har stannat att utgå från att signalen visar ”stopp”. När tåget sedan startar får hastigheten inte överstiga 9 km/h förrän tågskyddssystemet på nytt har läst av signalen och den då visar grönt. Råkar föraren köra lite fortare så bromsar tåget.
- Om tåget kommer söderifrån (och ska vända tillbaka) så är det inte alltid så lätt att se var bakänden på tåget hamnar när man stannar. Om den hamnar precis ovanpå en informationspunkt från signalen (balis), en gul platta som ligger mellan skenorna, så får inte tåget fullständig information när det startar och det kan också leda till en inbromsning.