Vad vill du veta om tågtrafik och järnväg?
Ibland hävdar SJ att de måste köra vissa vagnar tomma då de inte har ombordpersonal för att bemanna dem. Samtidigt så kör de en dubbeldäckare mellan Uppsala och Stockholm där de informerar att ...
Järnvägar är väldigt nationella, så att korsa en nationsgräns innebär många förändringar. Det första som sker, redan i Malmö är att man byter sida. Sverige har vänstertrafik och Danmark högertrafik. ...
Vad finns det för regler och bestämmelser gällande hinderfritt område och metertavlor vid växling? Vem bär ansvar då ett tåg som står uppställt ej är hinderfritt och annat inkommande tåg kör ...
Om vi förutsätter plan mark och rakt spår så består elförbrukningen av tre delar: Acceleration upp till marschfart. Bibehållande av marschfart (balansera luftmotståndet) Klimatanläggning m m. ...
Då den som kör inte vet exakt var bakdelen av tåget befinner sig behövs det skyltar som berättar var tåget ska stanna. Dessa skyltar är små vita eller blå fyrkanter med siffror som visar var tåg ...
När MTR (och andra kommande) kör som kategori C (max 180 mm rälsförhöjningsbrist). Är det med 15 eller 20% hastighetsöverskridande? Patrik Det finns hela tiden en hastighetsgräns som inte får ...
Varför används inte vagnlägesskyltarna som finns uppsatta på perrongerna? Siv Det hela beror på tre faktorer. I vilken ordning vagnarna kommer, från vilket håll tåget kommer och var lokföraren ...
Alla eldrivna tåg, både persontåg och godståg, förbrukar tillsammans på ett år 2,3 TWh. Under 2018 producerade de svenska kraftverken 158 TWh. Tågen använder alltså 1,5% av den totala elproduktionen. ...
Varför går det bara att köra 16 tåg i timmen – eventuellt 18, åsikten varierar – på Citybanan i Stockholm? Thomas K Ohlsson Faktorer som påverkar kapaciteten på spåren är hur tätt ...
I många olycksutredningar kom man fram till att orsaken var mänskliga misstag. Förr i tiden försökte man skydda sig mot dessa genom att involvera fler människor så att en olycka inte kunde inträffa ...