Vad vill du veta om tågtrafik och järnväg?
På hösten kan det bli stora problem med fästet på spåren. Ett sätt att förebygga det är att applicera friktionshöjande medel på rälsen. Man använder en ombyggd resgodsvagn som dras runt med ...
Det har funnits fyra banor som har sina högsta punkter 500 meter eller högre över havet och dessa är: 600 meter, omedelbart öster om Storliens station. 552 meter, några kilometer norr om Harrå på ...
Förr var toaletterna enkla anordningar som liknade utedass och var i princip bara en sits på ett rör som släppte ut avfallet på spåret under tåget. Dessa fick senare vatten till spolning men allt ...
Dubbelspår innebär att man har två spår intill varandra, ett avsett för vardera riktning. Det ger mycket högre kapacitet än enkelspår där tåg i motsatt riktning måste stå och vänta på varandra. ...
Vad görs åt det ständigt återkommande problemet med rivna kontaktledningar? Antar att orsaken är en och samma vid varje tillfälle. Orsakerna är flera, så vi behöver först titta på dem. Jag har ...
Vad behöver man göra med ett tåg på morgonen, innan man börjar köra? Hur lång tid tar förberedelserna? Felix Allra först behöver man hitta rätt tåg. Alla vagnar har ett id-nummer och i de flesta ...
Åkte Stockholm-Luleå i helgen. Varför kör man med en vagnpark från 80-talet hos SJ? Finns det inga medel att uppgradera vagnparken? När det gäller sträckan Stockholm-Luleå så är den olönsam. ...
De flesta tåg i Sverige är tillverkade av ASEA, som senare blev ABB, Adtranz och senast Bombardier. Järnvägsfordon har konstruerats och byggts i Sverige sedan slutet av 1800-talet, även om tillverkningen ...
Ibland hävdar SJ att de måste köra vissa vagnar tomma då de inte har ombordpersonal för att bemanna dem. Samtidigt så kör de en dubbeldäckare mellan Uppsala och Stockholm där de informerar att ...
Järnvägar är väldigt nationella, så att korsa en nationsgräns innebär många förändringar. Det första som sker, redan i Malmö är att man byter sida. Sverige har vänstertrafik och Danmark högertrafik. ...