Vad vill du veta om tågtrafik och järnväg?
Man kan lätt få intrycket att järnvägen jämnat ut höjdskillnaderna med tunnlar, skärningar, bankar och broar men det fungerar bara till viss del då Sverige inte är ett platt land. Oftast märker ...
Lövhalka är ett årligt återkommande problem som visar sig under några veckor på hösten då löven faller ner på rälsen, krossas av hjulen och blir en oerhört hal sörja. Det låter otroligt att ...
På hösten kan det bli stora problem med fästet på spåren. Ett sätt att förebygga det är att applicera friktionshöjande medel på rälsen. Man använder en ombyggd resgodsvagn som dras runt med ...
Det har funnits fyra banor som har sina högsta punkter 500 meter eller högre över havet och dessa är: 600 meter, omedelbart öster om Storliens station. 552 meter, några kilometer norr om Harrå på ...
Förr var toaletterna enkla anordningar som liknade utedass och var i princip bara en sits på ett rör som släppte ut avfallet på spåret under tåget. Dessa fick senare vatten till spolning men allt ...
Dubbelspår innebär att man har två spår intill varandra, ett avsett för vardera riktning. Det ger mycket högre kapacitet än enkelspår där tåg i motsatt riktning måste stå och vänta på varandra. ...
Vad görs åt det ständigt återkommande problemet med rivna kontaktledningar? Antar att orsaken är en och samma vid varje tillfälle. Orsakerna är flera, så vi behöver först titta på dem. Jag har ...
Vad behöver man göra med ett tåg på morgonen, innan man börjar köra? Hur lång tid tar förberedelserna? Felix Allra först behöver man hitta rätt tåg. Alla vagnar har ett id-nummer och i de flesta ...
Åkte Stockholm-Luleå i helgen. Varför kör man med en vagnpark från 80-talet hos SJ? Finns det inga medel att uppgradera vagnparken? När det gäller sträckan Stockholm-Luleå så är den olönsam. ...
De flesta tåg i Sverige är tillverkade av ASEA, som senare blev ABB, Adtranz och senast Bombardier. Järnvägsfordon har konstruerats och byggts i Sverige sedan slutet av 1800-talet, även om tillverkningen ...