Jag vill helst åka framlänges, men hur ser jag åt vilket håll tåget ska gå?
Det är inte så lätt nuförtiden att se. Många tåg är motorvagnståg som ser likadana ut i båda ändarna och ibland har man lok i båda ändarna. När tåget kör finns det krav på att det ska ha vitt ljus framåt och rött bakåt, men så länge det står still finns inget sådant krav och det är inte säkert att eventuella lampor stämmer överens med hur tåget senare ska gå.
Vi har därför tagit fram appen Färdriktning som på ett enkelt sätt visar dig åt vilket håll tåget går. Ladda ner den för Android eller iPhone.
Hur vet personalen vilket håll de ska åt?
Personalen har fått lära sig så kallad järnvägsgeografi, så de vet vart spåren går. Som lokförare så väljer man inte väg när man kör – det gör trafikledningen – men man är ansvarig för att kontrollera så det är rätt väg och stanna om man är på väg åt fel håll.
Lokföraren måste alltså veta vart de ska och vart spåret leder. Ibland kan man nå destinationen åt båda hållen, exempelvis från Stockholm till Arboga, men det är körplanen (”tidtabellen”) som definierar vilken väg man ska åka.
Varje plats där det finns växlar har ett namn och alla platser man ska passera står med i körplanen.
Här har vi till exempel början på körplanen för tåg 798 Stockholm-Västerås:
Från Stockholm C går spåret åt två olika håll: Karlberg och Stockholm S. I körplanen ser jag att vi ska åka mot Karlberg. Som förare måste jag veta åt vilket håll det ligger, så att jag sätter mig i förarhytten i rätt ände av tåget.
I Karlberg kan man åka åt tre olika håll (utöver tillbaka till Stockholm C) och de är: Stockholm N, Tomteboda och Tomteboda övre. Här behöver jag som förare se så att växlarna leder till spåren mot Tomteboda övre. Det finns inget krav på köra så långsamt att man hinner stanna före växeln om den leder till fel spår, utan man förutsätter att växlarna ligger rätt.
Det man vet rent tekniskt (genom att signalen lyser grönt) är att växlarna i alla fall leder till ett ledigt spår, så man inte krockar eller spårar ur. Skulle man hamna på ett annat spår än det som gäller enligt körplanen så kan det bli aktuellt att backa.