Vad gör man om tåget gått sönder så mycket att det inte kan rulla vidare?
Man börjar alltid med att evakuera resenärerna. Oftast till ett annat tåg, men ibland buss. Därefter gäller det att få tåget till verkstad.
Det normala sättet är att bogsera det med ett lok eller ett annat tåg. Det finns särskilda lok för detta ändamål i beredskap runt om i landet. Men om exempelvis ett hjul eller en växellåda är skadad, så att tåget inte kan rulla eller det har spårat ur – då får man ringa efter bärgningsbilen.
Bärgningsbilen har utrustning för att göra så att tåget kan rulla igen, för allt blir ju mycket enklare om man kan transportera tåget på järnvägen som är byggd för att hantera de vikter och storlekar det handlar om. Tåget på bilden är 3,1 meter brett och 4,5 meter högt och består av två vagnar som vardera är 25 meter långa och väger 50 ton styck.
En växellåda har havererat på det här tåget och man vill därför inte att den tillhörande hjulaxeln ska snurra, så hjulen kommer att läggas upp på en sådan här tralla:
Trallan väger mellan 100 och 200 kg och det behövs en för vardera hjul. Om det går bra att försiktigt flytta tåget så lägger man trallorna först vid sidan av spåret och kör sedan fram tåget så att hjulet är intill. Därpå skjuter man upp trallan på spåret med hjälp av järnspett.
Nästa steg är att lyfta upp fordonet med domkraft. Samma domkrafter används även för mindre urspårningar.
När hjulet är tillräckligt upplyft kan man rulla trallorna på plats.
Och därefter sänka ner fordonet igen:
Slutligen är allt på plats och det går att köra tåget igen, utan att hjulen till den trasiga växellådan snurrar. Trallan klarar dock inte full fart, utan det blev max 20 km/h i detta fallet, dock högst 10 km/h genom växlar.
Det trasiga tåget stod på driftplatsen Härad, mellan Strängnäs och Eskilstuna och verkstaden ligger i Linköping. Den låga hastigheten gör att man får stanna till på många platser längs vägen och låta andra tåg passera. Jag körde från Härad 16:15 och kunde köra i ett sträck till Eskilstuna där jag var framme 17:55.
Från Eskilstuna tog en annan förare vid och han åkte 20:50 och var framme i Linköping 07:30. Normalt kör man sträckan på en och en halv timme, men han var förberedd och hade laddat upp med två liter kaffe.
Tack Thomas
Nu fick jag lära mig nåt nytt igen…kul och intressant ??