Åkte Stockholm-Luleå i helgen. Varför kör man med en vagnpark från 80-talet hos SJ? Finns det inga medel att uppgradera vagnparken?
När det gäller sträckan Stockholm-Luleå så är den olönsam. Men samhället vill ändå att det ska finnas en tågförbindelse och därför skjuter staten till pengar genom Trafikverket som upphandlar trafiken. Den senaste upphandlingen vanns av SJ som får cirka 100 miljoner per år fram till december 2020 för att köra tågen.
Vagnarna ägs av Trafikverket, så det är väl ett politiskt beslut om man ska satsa på nya vagnar eftersom jag utgår från att det inte skulle vara en lönsam affär.
Järnvägsvagnar är dyra men de håller länge. Om man ser till hela SJ:s vagnpark så är de nyaste personvagnarna från 90-talet men de flesta är från 80-talet. Vagnarna har genomgått flera uppfräschningar och även ombyggnader, men sedan år 2000 så väljer man motorvagnar i stället för personvagnar när man köper nytt.
På 2000-talet köpte SJ 42 nya dubbeldäckarmotorvagnar och på 2010-talet köpte SJ 20 nya snabbtåg (X55). Planer finns för att på 2020-talet köpa ytterligare nya snabbtåg – men även det motorvagnar.
Jag har inte hört om några planer för nya nattågsvagnar, men nattåg är generellt svårare att få lönsamhet i:
- Färre platser per vagn.
- Oftast bara en person per plats under resan, till skillnad från dagtåg där folk åker olika delsträckor.
- Längre restid (högre personalkostnader).
- Längre sträcka (högre underhållskostnader).