Finns det någon bro i Sverige som används av både tåg och bilar? Om det gör det hur fungerar det isåfall?
Lars
En gång i tiden var det ganska vanligt med broar som delades av järnvägs- och vägtrafik. Numera finns det ett fåtal kvar.
Två av dem finns längs Inlandsbanan och en vid en bibana till den. Den nordligaste korsar Piteälven norr om Arvidsjaur och den andra finns i Sveg där banan korsar Ljusnan. Bibanan är den från Mora till Märbäck och bron finns i Oxberg där Österdalälven korsas. Den senare bron avses bytas ut mot separata broar för väg och järnväg inom en snar framtid.
Järnvägstrafiken över dessa tre broar är relativt liten men varierar en hel del beroende på säsong. Broarna har gemensamt att det finns vägskyddsanläggningar med ljud och ljus samt bommar som skyddar vägtrafikanterna. Hastigheten är låg för tåg såväl som för vägtrafiken och lokföraren måste kontrollera att bron är fri från hinder.
Det finns även en kombinerad bro på ett numera otrafikerat industrispår i Ramnäs, några mil nordväst om Västerås. Vid Roma Kungsgård station på Gotland finns en nybyggd sparsamt trafikerad kombinerad bro.
I Kristinehamn finns det bro som delas av ett industrispår och en gång- och cykelbana.
Om någon känner till ytterligare kombinerade väg- och järnvägsbroar är ni välkomna att höra av er!
Läs mer
Trafikverket om bron i Oxberg.
Wikipedia om Mankellbron i Sveg.
Wikipedia om Oxbergsbron.