Hur går det till när man ska transportera tåg mycket långa sträckor, som exempelvis de gångerna man exporterat tåg från Sverige till andra länder eller vice versa. Det finns ju en variant av Regina som går i Kina. Kan de bli transporterade på järnvägen hela vägen till destinationen, eller är det att ta till väg- eller vattentransport som gäller? Och om de går på järnvägen, får kan de göra det för egen maskin eller måste de gå i ett godståg?
Funderande
Reginatågen som rullar i Kina är byggda där. Så långa sträckor brukar brukar man inte köra på järnväg då det är många länder, järnvägsförvaltningar och annat som ska passeras längs vägen. Spårvidden kan dessutom vara olika och krångla till transporterna ännu mer, om det ens finns ett sammanhängande järnvägsnät hela vägen.
Ett ganska vanligt tillvägagångssätt är att bygga de första exemplaren av fordon som ska exporteras i det exporterande landet och sedan bygger man resten på licens i mottagarlandet.
Det X2-tågsätt som gick i trafik i Hong Kong köptes tillbaka till Sverige och transporterades då hit med båt. Det var enklast och billigast att göra så.
Det finns till och med exempel på lok som transporterats med flygplan över Atlanten. Annars är det enkelt att transportera lok overksamma (dvs avstängda) i tåg dit de är på väg. Allt handlar om kostnad och hur bråttom det är. Om spårvidden skiljer sig mellan exporterande och importerande land kan loken fraktas på särskilda transportboggier eller trallor till gränsen.
Fordon som transporteras längre sträckor går i princip aldrig för egen maskin. Dettta då någon isåfall måste köra det vilket i sin tur kräver utbildning. Fordonet behöver också vara godkänt för trafik i de länder det ska passera.
Läs mer
Tåg som tog flyget, bildartikel om specialtransporter med Antonov Airlines.
Uddevallabloggen om transporten av X2 från Hong Kong.