På dubbelspåriga sträckor brukar det ibland gå sakta (ca 80 km/h) tills ett mötande tåg passerat. Varför är det så? Varför kör man inte bara på som vanligt?
Undrande
Man kör på som vanligt vid möten på dubbelspår. Det finns inga restriktioner eller speciella rutiner för det. Hastigheten som banan, fordonen och signalsystemet medger gäller.
Om frågeställaren med dubbelspår egentligen menar en mötesstation blir det annorlunda. En sådan kan lätt misstas för dubbelspår om man bara tittar ut ibland under resan och inte funderar så mycket på hur det ser ut förrän tåget saktar in och man blir nyfiken på varför.
En mötesstation är av naturliga skäl begränsad i sin längd och mötesspåret tar förr eller senare slut. Växlarna brukar oftast inte tillåta några högre hastigheter. 80 km/h är ganska vanligt även om det väldigt ofta går långsammare än så. Vissa mötesstationer, eller driftplatser som det heter på järnvägen, tillåter att båda tåg kör in på varsitt spår samtidigt och kan då mötas utan att något av dem behöver stanna. Hastigheten blir inte så hög då signalsystemet måste säkerställa att båda tåg kan stanna framför signalerna i respektive ände om de inte visar grönt innan tåget kommit fram. Innan signalerna kan visa grönt sken måste båda tåg komma in helt och hållet på sina spår och växlarna måste hinna läggas om.
Detta kan upplevas som möte på ett dubbelspår och som en onödig sänkning av hastigheten.