Varför blir det problem för tågtrafiken när det snöat? Det är väl bara att montera rejäla plogar på fordonen?
Riktigt så enkelt är det inte. I stort sett alla lok och motorvagnar har redan någon form av plog och det är inte snön som ligger på rälsen som ställer till problem i första taget. På linjer med hög hastighet gör tågen att den mesta snön blåser bort innan det hinner bli några större mängder i spåren.
Snö som lägger sig i växlarnas rörliga delar kan orsaka problem när den packas ihop. Förr fanns det oftast arbetare i närheten som kunde sopa rent från snö och is innan problem uppstod men i dagens hårt trafikerade, rationaliserade och effektiviserade järnväg finns inte den möjligheten på samma sätt. Detta innebär att vid stora snöfall hinner den befintliga organisationen inte med att röja bort snö tillräckligt snabbt på alla ställen där det skulle behövas och fel uppstår. Det kan även vara klumpar av snö och is som lossnar från tågen och hamnar på fel ställen i växlar som orsakar problem.
Även fordonen kan få problem när snö och is packas i boggier, fjädring och bromssystem och behöver därför komma in i värme med jämna mellanrum för att få bort allt.
Varför installerar ni inte värme system på växlar och tåg som förhindrar att is sätter sig från början, skulle lösa många problem.
Visst är det en stor energi kostnad och stor kostnad i installation, men…. vid tanken på att så mycket som går sönder pågrund utav is och snö så lär det hämna ut sig i längden.
Värmen kan oxå tas ifrån tågets kylsystem via en ventil som går att stänga av på sommaren och aktivera en pump som kyler underredet på tåget som en snöskoter gör.
Växlar har värmesystem. Det händer ibland att blir fel på värmesystemet eller att det kommer för mycket snö på en gång (snöstorm).
Tror inte det lönar sig att värma upp vagnarnas utsida också, vore nog billigare att bygga fler parkeringsplatser inomhus.