Varför är inte alla växlar uppkörningsbara?

Besvarat av: Martin

Hur skiljer sig en uppkörningsbar växel från en ej uppkörningsbar växel? Varför väljer man att bara göra vissa växlar uppkörningsbara?

Undrande

Växlar som kan fjärrstyras har växeldriv för att kunna läggas om och sådana kan inte köras upp. Det beror på att växeltungorna måste kunna låsas efter att de lagts om så att de med säkerhet sluter i rätt läge. Låsningen medger också betydligt högre farter än växlar som inte är låsta i rätt läge, som t.ex. icke låsbara klotväxlar på sidospår. Utan låsta växeltungor skulle växlarnas läge behöva kontrolleras vid varje passage och göra det omöjligt att köra tåg snabbt och effektivt.

Sveriges enda växel som tillåter 160 km/h i avvikande läge finns i Härad på Svealandsbanan. Lägg märke till att växeln har hela 11 växeldriv, tre för den rörliga korsningsspetsen och åtta för växeltungorna. Det skulle inte gå att bygga en sådan växel som uppkörningsbar.

Uppkörningsbara växlar tillåter inte lika hög hastighet som vanliga växlar då deras läge inte kan kontrolleras på samma sätt. Av den anledningen används uppkörningsbara växlar oftast på bangårdar och i depåer där de trafikeras i låga farter. Det är också väldigt praktiskt och tidsbesparande att ha uppkörningsbara växlar på bangårdar där växlarna läggs om ofta.

Ett undantag är banor med trafikeringssystem R, radioblock. Driftplatserna där kan vara utrustade med fjäderväxlar som är uppkörningsbara och sedan återgår till sitt normalläge efter passage. Dessa får bara passeras i 40 km/h.

Läs mer

Wikipedia om växlar.

Wikipedia om växeldriv.

Lars-Olov Remstams spårtrafikblogg om växlar.

Uppkörningbart växeldriv från BS Verkstäder.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *