Var hittar jag de största järnvägsvagnarna?
Gunnar
Järnvägsfordon varierar enormt i storlek och flera faktorer påverkar. Den tillåtna lastprofilen är avgörande för fordonens storlek men vad fordonen ska användas till påverkar också. Lastprofilen är det maximala utrymme som fordonen kan uppta utan komma för nära saker som stolpar, signaler, tunnlar, broar och liknande. Den varierar väldigt mycket från land till land men det är ganska stor variation på vad som tillåts inom enskilda länder också. Spårvidden påverkar naturligtvis också då smalspåriga järnvägsfordon är mindre än normalspåriga fordon.
Tåg med containrar staplade två på höjden blir av naturliga skäl ganska höga. I Nord- och Sydamerika är den maximala höjden 617 cm och vagnarna som används är så kallade well cars, vilket är vagnar med försänkt plats för containrar för att inte bli för höga när de är lastade. Konstruktionen sänker även den lastade vagnens tyngdpunkt.
De absolut högsta tågen hittar man i Indien! På vissa banor kör de med containrar staplade två på höjden på vanliga vagnar. Den högsta lastprofilen tillåter hela 710 cm.
Dessa amerikanska biltransportvagnar (i bilden ovan) med tre våningar är hela 617 cm höga och torde vara en av de högsta traditionella vagntyperna. Det finns även specialvagnar för flygplansdelar som har samma höjd. Vagntyperna är till och med högre än de flesta vagnar som är lastade med två containrar på höjden.
Läs mer
Dimensioner för BNSF Auto-Max biltransportvagn.
International Rail Journal om Indiska containertåg i två våningar.
Järnvägar.nu om större vagnar för skogsindustrin.
Nordisk Järnväg om Sveriges effektivaste timmervagn.
Wikipedia om lastprofil.