Lövhalka är ett årligt återkommande problem som visar sig under några veckor på hösten då löven faller ner på rälsen, krossas av hjulen och blir en oerhört hal sörja.
Det låter otroligt att små löv påverkar stora tåg så mycket men det är den värsta sortens halka som finns på järnvägen. Då hjulen på tågen har en kontaktyta mot rälsen motsvarande ett litet mynt, och väldigt låg friktion mellan dessa redan från början, krävs inte mycket för att det ska bli rejäl påverkan när det blir halt. När hjulen krossar löven frigörs ämnen som kemiskt reagerar med rälsen och då bildas en svart beläggning, en typ av biologisk massa, som förändrar det yttersta stålskiktet och gör det halt.
Förutom de uppenbara problemen med att inte få stopp eller inte komma igång kan även hjulskador uppstå då hjulen glider på rälsen.
Det finns ett antal halkbekämpningståg som kör runt i landet under lövhalkesäsongen och sprutar ut en gel på rälerna som är tänkt att ge ett bättre grepp på utsatta platser. Se även frågan ”Hur förebygger man lövhalka”.