Järnvägsslang

Besvarat av: Martin

Det finns en del ord inom järnvägen vars betydelse är självklar för den som jobbar i branschen men som betyder något helt annat för utomstående. Här försöker vi reda ut vad några av dem betyder!


Dvärg. Används som beteckning på den mindre sortens signaler. En klassiker i sammanhanget är uttrycket ”en dvärg har hängt sig” som beskrivning på ett signalfel.

Signalen till vänster i bilden kallas för dvärgsignal.

Passåkning. När man i tjänsten behöver åka från en ort till en annan utan att göra några arbetsuppgifter kallas det för att åka pass.

Rundgång. Tåg som består av ett lok som drar vagnar och som behöver byta färdriktning måste göra rundgång för att få loket i rätt ände. Man kopplar alltså loss loket och kör det via ett annat spår till andra änden av tåget och kopplar på det där. Då har man genomfört en rundgång.

Tjänstetåg. Det finns godståg, resandetåg och så finns det tjänstetåg. En förflyttning av fordon som inte har någon uppgift mer än att flyttas från en ort till en annan kallas oftast för tjänstetåg.

Ett ensamt lok som körs från en ort till en annan kan vara ett tjänstetåg.

Tågvärme. Ordet lever kvar sedan tiden då vagnarna värmdes upp med ånga från loket som transporterades genom tåget i rör. Idag heter det fortfarande tågvärme men ordet syftar på elen som driver lyse, toaletter, ventilation, luftkonditionering, eluttag och alla andra tänkbara elförbrukare som kan finnas på ett tåg.

Tågvärmepost. När tåg parkeras över natten stänger man ibland av loket. Vagnarna behöver dock vara igång för att ladda batterier och inte bli utkylda. De kopplas då till en tågvärmepost som ger samma tågvärmespänning som loket annars ger.

Ett avstängt lok kopplat till tågvärmepost.

Överliggning. Att jobba på järnvägen innebär ofta att man hamnar på en annan ort än den man började på och ibland innebär det att man måste sova kvar där till nästa dag. Det kallas att ha en överliggningstur., t.ex. ”Jag har överliggning i Göteborg”. Själva byggnaden man sover i kan i vissa fall kallas för överliggningen, men det var vanligare förr när det oftast fanns speciella hus på de orter där personal hade överliggning. Idag finns ett fåtal sådana kvar då överliggningar numera oftast sker på hotell.




Om någon läsare kommer på fler ord som kan verka smått obegripliga eller som betyder något helt annat utanför järnvägen är ni välkomna att skicka in dessa till oss så lägger vi till dem i artikeln!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *