Då den som kör inte vet exakt var bakdelen av tåget befinner sig behövs det skyltar som berättar var tåget ska stanna. Dessa skyltar är små vita eller blå fyrkanter med siffror som visar var tåg i olika meterlängder senast ska stanna. Lokföraren vet alltid hur långt tåget är.
Två exempel från bilden ovan: Om tåget är 50 meter långt ska det stanna innan skylten som det står 100 på och om det är 130 meter långt ska det stanna innan skylten som det står 200 på.
De blå skyltarna anger att det finns baliser som uppdaterar ATC vid dessa punkter och tåget bör därför stoppas före dessa. Baliserna (som är de gula plattorna mitt i spåret) skickar information till ATC-utrustningen på tåget.
Den absolut sista stopplatsen oavsett tåglängd är en likadan skylt fast med bokstaven U, som i uppehåll.
Jag tror Martin ska läsa TTJ om var föraren ska stanna om tåget är 50/130 meter och det finns en U-tavla 100/200
TTJ modul 3 gemensamma regler säger: ”U-tavlor som är blå med vita siffror anger dessutom att tåg, på grund av balisgruppers placering och ATC-övervakningen, bör stanna tidigast strax före nästa U-tavla.” vilket är vad Martin skrivit.