Ett lok väger i allmänhet 70-90 ton, men det tyngsta vi har är Iore på Malmbanan som väger 360 ton.
Personvagnar väger normalt 45-50 ton styck och lastade godsvagnar mellan 80 och 90 ton.
Motorvagnar brukar väga mellan 60 och 80 ton per vagn.
Viktbegränsningar
Den totala vikten begränsas av hur starkt och tungt loket är samt hur branta backar som finns på sträckan. Det finns också begränsningar för hur mycket man får lasta på varje vagn, både med avseende på vad vagnen och spåret klarar, och det mäts i form av vikt per hjulaxel (”STAX” = Största axellast).
Det finns också längdbegränsningar för tåg som har att göra med hur långa spåren är där man ska stanna och vänta på att ett annat tåg ska passera. Lasten får heller förstås inte sticka ut för mycket på sidorna eller på höjden.
Hej,
någon här som kan förklara FS-vikt som nämns i TDOK 2017:0349?
Bilden på sidan 13 i TDOK 2017:0349 har vi ett exempel där kopplingsklass K6 (1 st) och K14 (2 st) skulle duga.
Men om vi har 25 vagnar tungt lastade (70-90 ton vardera), hur räknar järnvägsföretagen ut vilken kopplingsklass som då skall användas?
Jag antar att det tyngsta ”tågen” som körs är malmtågen som körs från Kiruna till Luleå och Narvik? Väger de typ 2×360 för två lok och sen 68 vagnar som väger 20 ton styck samt 110 ton malm per vagn. Får det till 9 560 ton. Då det även körs ”stålpendel” från SSAB i Luleå till Borlänge. Betyder det att Sträckan Luleå – Boden är den sträckan i Sverige som har mest ton per dygn i godstrafik?
Iore väger 2×180. Vagnarna väger 20 ton och lastar 100 ton. Totalt för ett fullastat tåg blir det 8 520 ton.
Det är 11 malmtåg på en dag. Om de är fullastade i båda riktningarna blir det 89 760 ton. Stålpendeln är 6 tåg per dag. Vet inte hur mycket de väger, kanske 2 400 ton. Totalt rör det sig om cirka 100 000 ton. Om genomsnittsgodståget väger 2 000 ton så behövs det alltså vara minst 50 godståg per dag.
Hallsberg har en del godståg. På sträckan mot Laxå är det 53 per dag. Mot Mjölby är det 59. Mot Örebro är det 74.
Norrut från Malmö är det 109 godståg, mot Danmark 65.
Jag tror inte Luleå-Boden har flest ton.