Var det billigare förr, eller dyrare?
Framför allt var priserna mer förutsägbara förr. En viss sträcka kostade alltid lika mycket. Prislistan var uppbyggd efter avstånd. Skulle du åka 50 km så kostade det alltid 49 kronor för en vuxen i 2 klass oavsett när och var i landet du skulle åka.
Eftersom det alltid var samma pris behövde du heller inte bestämma i förväg vilket tåg du skulle åka med – inte ens vilket datum – utan när du hade köpt en biljett så gällde den för en resa inom en månad.
Det här enkla systemet hade dock sina nackdelar. Järnvägen var olönsam. En del avgångar och sträckor var populära vissa tider, men många tåg var långtifrån fulla. För att få fler att åka med de mindre populära avgångarna så införde man 50% rabatt på utvalda tåg, så kallad röd avgång.
Nästa steg blev att införa olika priser på olika sträckor. Varje sträcka fick sitt eget pris och längre sträckor kunde därför bli billigare än kortare.
Det senaste steget, som gäller än i dag, blev att också införa olika priser på olika avgångar. Nu gäller en biljett bara för en specifik avgång och priset beror på hur långt i förväg man köpte biljetten och hur populär avgången förväntas bli.
Om man jämför med för 30 år sedan så är biljetterna i dag både billigare och dyrare. Ett exempel är Arboga-Västerås som i dagens pengavärde kostade 79 kronor år 1990. I dag säljs biljetter på samma sträcka för mellan 55 och 105 kronor.