Ska man vara petig så har vi faktiskt både och! Även om tågen vanligtvis kör till vänster så är det ingen lag, eller något krav, utan bara tradition. Det går precis lika bra att köra till höger. Alla våra spår är fullt utrustade med signaler i båda riktningarna.
De lok som har byggts i Sverige för den svenska trafiken har förarplatsen till vänster, men man har bra sikt framåt och det är inga problem att köra på höger sida. Det finns även ett flertal lok i Sverige som har förarplatsen på höger sida eftersom de byggdes för Danmark eller Norge.
I stort sett alla motorvagnståg som byggts sedan 1990-talet har förarplatsen i mitten.
Även om vi i Sverige kan köra på valfri sida så ser det inte ut så i alla länder. En del har faktiskt vänster- eller högertrafik och spåren har bara signaler i ena riktningen. Ska man i dessa länder köra på andra sidan så blir det ett specialfall med särskilda regler och reducerad hastighet.
Tilläggas ska att ”traditionen” söder om Burlöv är högertrafik.