På hösten kan det bli stora problem med fästet på spåren. Ett sätt att förebygga det är att applicera friktionshöjande medel på rälsen. Man använder en ombyggd resgodsvagn som dras runt med ett lok till de platser där det brukar bli många löv.
I vagnen har vi ett stort lager av hinkar med det friktionshöjande medlet som mestadels består av sand och vatten.
Vi häller det i en blandare och rör om:
Från loket kan vi fjärrstyra utrustningen som släpper ut medlet på spåret. Vagnen är inställd på att släppa ut i en takt som passar för 40 km/h, så vi sänker till denna fart när vi kommer till platsen där medlet ska appliceras. Sandblandningen rinner då ut genom ett rör för vardera räl:
Medlet plattas direkt till av vagnens hjul och efter att vi har passerat ser det ut så här på spåret:
Då och då får man stanna och fylla på mer medel i blandaren. När man kommit till ruttens slutstation får man koppla loss vagnen, köra runt till andra änden med loket och koppla till igen. På tillbakavägen halkbekämpar man det andra spåret, om det är dubbelspår, annars kan man bara rulla på i 120 km/h.
Medlet räcker inte så långt, så man applicerar det bara på särskilt utsatta platser, där tåg normalt ska accelerera eller bromsa.