Vilka koppeltyper förutom skruvkoppel används i Sverige?
Oskar
För den tunga malmtrafiken används halvautomatiska koppel då dessa tål betydligt högre belastning än vad skruvkopplen gör.
På godstrafiksidan dominerar skruvkopplet men på Malmbanan används halvautomatiska koppel i malmtrafiken.
Det helautomatiska kopplet av typen Scharfenberg används på nästan alla motorvagnstyper i Sverige. Kopplen är rent mekaniskt kompatibla med varandra oavsett fordonstyp, så länge de sitter på samma höjd. Elkontakterna begränsar vilka fordonstyper som går att koppla ihop i normal drift men de går att frånskilja för bärgning av trasiga fordon. För kortkopplade motorvagnståg bestående av flera vagnar är det ändvagnarna som har Scharfenbergskoppel. Övriga koppel mellan vagnarna är fasta kortkoppel av olika typer.
Skillnaden mellan hel- och halvautomatiska koppel är att det helautomatiska inte kräver någon form av handpåläggning för kopplingen, förutom att ta bort eventuellt koppelskydd eller öppna trilskande automatiska koppelkåpor.
Luftslangarna måste fortfarande kopplas manuellt på halvautomatiska koppel.