Sovvagnar i godståg?

Besvarat av: Martin

Åker förbi Kil och ser en SJ-svart sovvagn, dock märkt med ”NTAB” som ägare. Varför äger Nordiska Tåg AB en sovvagn? Är inte såna högvilt?

Björn

Vagnen används som personalvagn i trafikupplägg där personalen behöver bli avbytt för att få sin vila, och det av olika anledningar inte passar med personalbyte på förutsägbara platser med överliggning på hotell. I Nordiska tågs fall var vagnen övertalig hos SJ när den köptes in. Detta var innan nattåg började bli populära igen.

Beroende på vilket behov och vilka förutsättningar som finns kan det vara allt från en helt vanlig sovvagn utan extrautrustning till en specialbyggd personalvagn med sovplatser, kök osv. Om loket som drar tåget har utrustning för att förse vagnen med ström (tågvärme) fungerar det med vilken vagn som helst och om sådan utrustning saknas behöver vagnen vara självförsörjande eller en tågvärmevagn av något slag medfölja tåget. Sådana finns i lite olika utförande, allt från fullstor vagn till elverk i olika storlekar i t.ex. en container på en godsvagn.

En omformartransport med personalvagn.

Personalvagnar används i t.ex. transformatortransporter där tåget körs väldigt långsamt, kan bli stående längre stunder och det inte är så enkelt att förutsäga var personalbytet kommer att ske, eller hur lång tid färden kommer att ta. Då är det smidigt att avbytet redan finns på tåget.

En annan situation där personalvagn passar bra är i trafikupplägg där det inte är möjligt eller praktiskt att ha personal stationerad på olika orter. Då kan man ha dubbel besättning på tåget som sedan byter av varandra med jämna mellanrum för att hålla tåget rullande.

TGOJ Trafik körde ett tag rötslam från Jordbro till Aitik med personalvagn i tåget.

Personalvagnar i godståg förekommer även utomlands och som här hemma går de numera nästan uteslutande i specialtåg som transporterar transformatorer, räls och liknande.

Australien torde vara enda landet där man hittar personalvagnar i ordinarie godståg numera, och då i tåg som färdas väldigt långa sträckor och dessutom oftast i ödemark.

Det finns även personalvagnar i en del långväga persontåg i exempelvis Australien, Kanada och USA. Det kan vara en separat vagn, en kombinerad personal- och resgodsvagn eller en del av en vagn som är öppen för resenärer. I dessa fall följer hela eller delar av personalen med tåget under resan som ibland kan vara i flera dygn. Det brukar oftast vara personalen i vagnarna, t.ex. sovvagnsvärdar och restaurangvagnspersonal, som följer med hela resan. Lokpersonalen byts oftast någonstans längs vägen, men undantag förekommer såklart.

The Ghan är ett av Australiens långväga persontåg med personalvagn. En enkelresa Adelaide-Darwin tar mer än två dygn.

Det rullar personalvagnar runt om i världen i chartertåg och turisttåg som färdas flera dagar också men med andra förutsättningar än för det man kan kalla reguljär trafik.

Läs mer

Järnväg.net om TGOJ’s personalvagn.

Wikipedia om personalvagnar i Australien.

Australien Geographic om livet på The Ghan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *