Först måste man bestämma om man ska köra tillbaka eller inte. Att köra tillbaka leder ju till försening, så det beror på hur många människor som skulle ha klivit av eller på jämfört med hur långt förbi man kört – en avvägning kring hur stor förseningen blir och om det är värt det.
Andra faktorer man tar med i bedömningen är hur tät trafiken är. Finns det ett tåg bara 5-10 minuter bort som resenärerna som skulle klivit på kan åka med i stället? Är nästa station nära så att resenärerna som skulle klivit av kan kliva av där i stället och hamna rätt utan större försening?
Men om man väljer att köra tillbaka finns det tre olika sätt att göra det på:
- Om det finns en förarhytt i andra änden så går föraren dit och kör tåget därifrån. Max 30 km/h.
- Om det finns någon i personalen som är utbildad på signaler (kan vara en annan förare eller vissa tågvärdar) så kan den personen ställa sig längst bak och ge instruktioner till föraren hur han/hon ska köra. Föraren sitter kvar i hytten och ändrar bara körriktning till ”back”. Max 30 km/h.
- Tåget får tillstånd av trafikledningen att backa utan att någon tittar. I detta fallet ansvarar trafikledningen för att hålla koll på var övrig trafik är, att växlar ligger rätt och att det inte blir någon kollision. Max 10 km/h och föraren tutar för att varna omgivningen.
Om tåget bara har kört förbi plattformen lite grann, max 25 meter, så behövs inget tillstånd utan föraren kan direkt påbörja backning i max 10 km/h.
Kanske blir rubriken tydligare med ”föraren” istället för ”man”?